Skip to content

Debut i Los Angeles lokalbussar

08 juli 2008
Nu har jag invigit lokalbussarna i the Valley! Resan från jobbet tar normalt 20-25 minuter och går rakt genom dalen – om man åker bil! Maken tog min bil idag för att spara diesel till sin lastbil så jag fick ta mig hem med buss. Hade väl kunnat gå hela vägen hem (25 km) om det inte varit 35 grader varmt ute. Resan går i ett ganska så rakt ”L” och jag fick byta buss mitt i L:et! Första bussen såg ut såhär:
No se agarre de la barra... Texten är på spanska och på engelska att inte hålla fast sig i stången.

No se agarre de la barra... Texten är på spanska och på engelska att inte hålla fast sig i stången. Kolla in TV-skärmarna som visar nyheter!

 

Det var svalt och skönt att sitta där på ”Oranga linjen”, från tjusiga Woodland Hills till det mindre tjusiga Reseda. Nästa buss som gick mellan Reseda och Northridge var mindre, äldre, och det var trångt och svettigt! Och några underliga figurer som man inte vill sitta alltför nära, kan jag säga… Ledsamt nog är det uppenbart att det är generell klassindelning på dem som åker buss och dem som har råd att ha/köra bil här. ”Bussfolket” ser väl likadant ut som i Rotterdam, Nederländerna, (äldre, yngre, svarta, gula, vita, blåa) men där åker i princip alla kommunalt oavsett inkomst och yrke. Med andra ord lyste de kostymklädda affärsmännen och affärskvinnorna med sin frånvaro på dessa bussar. Trots att bensinen blivit så mycket dyrare även i bilens land!

Jag är tacksam att jag känner till alla gator i the Valley då jag kört mycket här. Annars skulle jag nog bli nervös och inte veta vart jag skulle stiga av, för allt ser faktiskt rätt identiskt ut, kilometer efter kilometer…🙂 Blir nog att vänja sig vid det här ett tag, så länge som maken har sitt projekt i ”tjottaheiti”, dvs Azusa!

Väl hemma efter 45 minuters resande, blev det en härlig sallad på ingredienser köpta på ”Vallarta”. De har både lägre grönsakspriser och större sortiment på mellanamerikanska produkter. Jicama & cilantro är vanligt i mexikansk mat och är jättegott!

Nu börjas det så smått med råkost-dieten... Här en stark grönsallad med gurka, cilantro, broccoli, gräslök samt råriven morot och jicama på toppen.

Nu börjas det så smått med råkost-dieten... Här en stark grönsallad med gurka, cilantro, broccoli, gräslök samt råriven morot och jicama på toppen.

3 kommentarer leave one →
  1. Ulla-Märta permalink
    10 juli 2008 02:19

    Hej Petra!

    Du, det där såg gott ut Det skulle inte vara dumt att sätta tänderna i. Men det tar lång tid att äta grönsaksrätterna..men gott är det. Ha en skön dag. Här skiner solen idag och vi hoppas att den stannar ett tag för igår regnade det nästan hela dagen..man behöver ju få sitta ute och få lite D-vitamin oxå..Skicka liite värme bara Kram

  2. 10 juli 2008 12:20

    Jo, hon var supernöjd när hon åkte. Vi hade en helt superkul helg. Nu funderar vi på om vi ska åka ner till Gtbg å se Mamma Mia! som musikal på semestern!?? Vi får se om vi tar oss råd och om vi ids åka dom extra milen?? Håller med din mor, skicka lite värme hitåt!!! Vi börjar semestern på måndag å har 4 veckor. Kramen

Trackbacks

  1. Fototriss: Baksidor « Valley Girl

Kommentera

