Skip to content

Änder & ekorrar som skojar

06 augusti 2008

Liten uppdatering… De åtta små änderna bor fortfarande i WellPoint-parken och håller ihop i vått (fontänen) och i torrt (gräset)!🙂 Jag undrar när det blir dags att testa vingarna…? Ungarna är bara nån centimeter från att vara lika stora som sin mor. Sen undrar jag om alla åtta verkligen är tjejer, eller kommer de manliga färgerna fram först senare i livet…?

Underbara att titta på är de då; tänk att jag har haft förmånen att dagligen fått följa deras uppväxt från små försynta dunbollar i äggstorlek till snart fullvuxna änder! De simmar, dyker och leker i fontänen när det blir för varmt mitt på dagen, annars springer de runt och äter gräs eller torrfoder som min kollega lagt ut, om de inte sover tillsammans under ett träd någonstans här på tomten…

Jag uppsökte också skuggan under ett träd på lunchen, men det skulle jag inte ha gjort… Genast kom en söt ekorrtjej och tiggde mat! Jag hade köpt ett par supersmaskiga chocolate chunk cookies till efterrätt och det kunde hon naturligtvis lukta till sig. – Det här måste förresten varit samma ekorre som sprang i hälarna efter min kollega för ett par veckor sedan… helt orädd! För att inte hon skulle sno påsen av mig fick jag bryta av en bit av kakan och ge henne. Hon satte sig och tuggade i sig den med en gång. Sen kom hon igen, ännu ivrigare att få sig en bit till. Hon hoppade upp på trädstammen för att se om hon kunde roffa åt sig själv och jag kände att hon blev lite väl närgången (vill inte bli biten av misstag) så jag bröt loss en bit till av kakan jag hade i påsen och nu var redan halva kakan borta innan jag ens fått smaka själv!

Ekorren stod på bakbenen och hoppade upp i luften för att försöka ta kakbiten ur handen, hon kunde inte vänta en sekund längre. Jag släppte den mot marken och tror du inte hon fångade den i framtassarna innan den ens nått gräset! Alltså, med tanke på kakans storlek och deras små magar så fattar jag inte hur hon kunde få i sig så mycket… Ett par minuter senare såg jag henne också ligga raklång i gräset med benen utspridda åt alla håll… förhoppningsvis nöjd, för nu tänkte jag äta upp resterande 1 och 1/2 kaka innan nån annan ekorre såg det!!😉

No comments yet

Kommentera

