Skip to content

Trick Question (för amerikaner!): What does IKEA and ABBA have in common?

13 augusti 2008
tags: , ,
Bild lånad av Daniel/Wikipedia

Mamma Mia!-ensemblen tillsammans med ABBA!

På en och samma dag i helgen, så fick jag 2 ggr samma anledning till skratt. Först var det min landlady som inte hade förstått att IKEA är svenskt, även fast hon handlar där alltsomoftast. Hon undrade vad alla konstiga namn betydde, och ja, alla IKEA-prylar har ju svenska namn som inte många i världen fattar. Men nu vet hon att det handlar om Svenska iallafall!🙂 Jag hade en IKEA-kasse i handen (perfekt att bära tvätt i!) och pekade till och med ut vad varje bokstav stod för: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd…

Sedan samma kväll kom en kompis förbi och hon spelade ABBA-musik i bilen. Hon hade, precis som jag, fått upp ett nytt intresse för gruppen tack vare Mamma Mia!-filmen. Och ja, ni har gissat rätt… jag fick förklara för henne att dom är alla svenskar! Och igen, att ABBA står för Agnetha, Björn, Benny och Anni-Frid… Jag trodde alla visste det, och det verkar bara vara min make som har fiskat hem några av deras låtar på svenska.

2 kommentarer leave one →
  1. 14 augusti 2008 15:00

    Ja, vad Abba står för trodde jag hörde till allmänbildningen MEN nu är ju inte folket ”over there” kända för att vara allmänbildade. Vet dom du träffar vart Sverige ligger??? Nu har vi helg, skönt. Ha det gott. Kramar, Maria

  2. 15 augusti 2008 13:25

    Tänkte bara säga Hej när jag ändå var härinne och kikade!🙂

Kommentera

