Skip to content

Gäller det här mig..??

26 augusti 2008

Som alla andra utlandssvenskar så följer jag även jag med i det mesta som händer i Sverige. Och som jag vet, så är jag precis likadan som många andra utlandssvenskar – jag vet mer om vad som händer i Sverige än vad som pågår där jag själv bor! Och nu är det alltså sensommartider i Sverige, ruggigt höstväder på G och dagarna blir bara kortare. Man återvänder till jobbet efter minst fyra veckors semester, en semester som tyvärr varit ganska regnig i år. Vissa kollegor lyckades pricka rätt i kalendern och fick sol under semestern, andra inte. Och så vidare…

Eller? Just det ja, nu känner jag faktiskt inte igen mig här längre! Jag tittar ut och vädret utanför fönstret är likadant som det vart sen i april: soligt och varmt dagarna i ända. Hatten måste på ute i solen, för enbart solkräm räcker inte har jag ju märkt (vem vill underhålla mörka fläckar i ansiktet?)

Och det där med fyra-fem veckors ledighet? Il n’existe pas! Jag kom på mig själv med att tycka synd om min fast anställda kollega som precis kom tillbaka från två veckors semester, vilket ju är allt hon får. Men sen tänkte jag: jag har ju inte haft nån semester själv, inte ens en vecka betald ledighet har jag haft sen jag jobbade på svenska konsulatet, utan jag har bara jobbat på, jag. Men jag tänker att jag är ju fortfarande svensk och nån gång kommer jag att få de där sammanhängande fem betalda semesterveckorna tillbaka i mitt liv… och jag fortsätter att tycka synd om alla de amerikaner som bara har två veckors semester… för det gäller ju inte mig! Eller??🙂

One Comment leave one →
  1. 26 augusti 2008 22:28

    hihihi! jag känner igen mig i det där med semestern eller ja inte riktigt ändå vi har ju en del semester här jämfört med er men några 4-5 veckors sammanhängande semester får man inte. Det är nog inte ett företag som skulle godkänna det här. Upp till 3 veckor kan man nog lyckas med men sen måste man få speciella tillstånd.
    Jag sitter också här och är helt säker på att en vacker dag kommer jag också att ha minst 4 veckors sammanhängande semester. LYX!
    Det där med solen känner jag tyvärr inte igen😉

Kommentera

