Skip to content

Hur var det nu egentligen…?

09 september 2008

Jag bor ju i Kalifornien nuförtiden. Så vad tänker ni när ni läser det? Sol, värme, palmer, hav och brunbrända, blonda och rika människor i Hollywood kanske? Har man inte sett det på teve va!

Jag passar inte in i beskrivningen ovan men utseendemässigt smälter jag iallafall in i nästan vilket land som helst (Jodå; t.o.m. i Grekland p.g.a. bruna kontaktlinser så blev jag tilltalad på grekiska). Folk inser inte att jag är en klar minoritet förrän jag öppnar munnen och avslöjar en brytning. Men då jag ser ut som de flesta tysk-, skandinav- och engelskättlingar som bor här i USA, tror dom ändå att jag är, tänker och förstår precis som dem. Fast kulturen sitter ju på insidan. Och ibland syns den utåt.

Ibland, när jag verkligen känner av kulturskillnader är det som att ha en utanför-kroppen-upplevelse (inte för att jag nånsin haft det i verklig mening!). Det känns m.a.o. som om jag sitter och tittar på teve och betraktar alla runtomkring mig utan att de ser mig. De sitter i samtal om saker som känns avlägset eller oväsentligt utan att beröra mig. De lever sina egna liv och bryr sig inte om världen därutanför. Händer det ens nåt utanför USA? [hihi!] Ja, det är ju inget om det på amerikansk teve, om det inte gäller nån av rikets armeer ute i krigsvärlden förstås. Så inga diskussioner handlar om nåt som inte direkt angår livet *här*. Och sen skrattar de åt grejer som jag själv måste ha lång förklaring till innan jag ens fattar vad det handlar om eftersom det ligger i kulturens förflutna. Sånt som varje amerikan har nedärvt i sitt medvetande. Precis som det skulle vara svårt att förklara Bellman-skämt till en som inte är svensk!

Det är känt att Kina inte tillåter fria åsikter om religion eller politik eller vad som helst i media. Här i USA är ordet fritt, precis som i Svedala. Men, hur kan folk ha åsikter och ideer om exempelvis EU när de inte får se och höra nåt på teve? Eller när de inte lär ut språk i skolan så befolkningen kan följa med själva via internet t.ex? Eller när arbetstagare bara får tio dagars semester per år så de knappt ens *hinner* lämna kontinenten de föddes på? Folk inser nog inte hur ”beskyddade” de är från omvärlden. I media och kommunikation kallas det ”gate keeping”. Media bestämmer vad som får komma ut, oftast = vad som säljs bäst. Och det som man läser/hör om, det pratar man om. Jag antar att det inte säljer, det som gäller omvärlden. Man lyssnar gärna på ABBA och handlar på IKEA, dock i god tro att det är amerikanskt. Och man fortsätter att tro att alla svenskor är blonda 6-fixerade bikinibrudar, även om Ingrid Bergman, Greta Garbo och ABBA-Frida visade på annat… men oj då! Var det inte det sistnämnda som vi också trodde om ”California girls” som Beach Boys sjöng om!? Hur var det nu egentligen…?

Saken är den, att det är så lätt att döma från utsidan, det är så lätt att tro att nånting är på ett visst sätt för man har hört eller sett det på teve eller i filmer. Genom att vara på plats lär man sig hur det *verkligen* är, dock ur en subjektiv synvinkel då vi bara kan döma enligt tidigare erfarenheter och kunskaper. Jag gissar iallafall att europeerna har ett visst försprång, de är färre, men de besitter språkkunskaper och reser ut i världen mera. Enligt the State Department har endast 27% av amerikanerna ett pass – och då kan ni räkna med att merparten av dessa är utlandsfödda eftersom en av de första sakerna man gör när man fått U.S. medborgarskap är att ansöka om ett pass som visar att man är amerikansk + för att kunna åka till hemlandet. I Tyskland är det visst 90% som har pass. 

Jaja, tänker jag, medan jag fortsätter betrakta de rika, blonda, smala, lunchätande familjerna inne på Corner Bakery Café i ett av de finare områdena *utanför* SF valley, denna vackra lördagseftermiddag… De ser ut som de kunde vara med i en Hollywood-film, men de är bara en liten klick människor som finns i resten av världen också. Och lunchmackan som min kompis bjöd på, var god!🙂

3 kommentarer leave one →
  1. 09 september 2008 13:25

    Första kommentaren kan vara din!😉

  2. 10 september 2008 11:03

    Men det blir jag ju inte alls… Du var ju först!!! Hi, hi.
    Jag förstår vad du menar om kulturskillnader. Visst finns det undantag oxå. Vissa amerikanare kan en hel del men dom är få. Det finns många svenskar som har ”noll koll” oxå men dom är nog procentuellt färre än ”noll koll” amerikanarna… Ha det gott! Kram

  3. 10 september 2008 11:22

    Ja, du har rätt… Noll-koll är ett bra uttryck!! Jag ska se sen om några år hur jag kanske har ändrat uppfattning!🙂

Kommentera

