Skip to content

– Var bor du lilla råtta? – I ditt garage…

06 oktober 2008

Ikväll for vi till huset i Simi Valley för att hjälpa killen tömma garaget på skrot. Jag lyfte på en kartongskiva som han täckt över ett hål med i garaget och plötsligt hoppade en råtta ut och sprang ner på arbetsbänken!

[SKRiiiK!!] från mig förstås.

Jag: Det var en råtta där!!

Maken: Yes, sure…

Jag: Jag vet att det var en råtta, inte en liten mus som i Sverige, utan en stor råtta!!

Nej, han hade inte sett den och tyckte jag var barnslig, han avskyr när jag skriker. Råttan sprang iallafall och gömde sig i bråten på arbetsbänken, men maken sa att den har nog redan försvunnit härifrån nu. Jag fortsatte tömma arbetsbänken på grejer… jag visste att råttan satt där och kollade nånstansifrån… Och efter 10 minuter såg råttan sin chans och sprang tillbaka dit den kommit från, så uppför väggen och upp till hålet i dörren. Där satt den och balanserade ett par sekunder, tillräckligt för att maken skulle kunna se den innan den försvann ut i mörkret på bakgården.

Killen som bor i huset försökte släta över det hela, sägandes att dessa bär inte på smittor som vi kan ta över. Dom små mössen gör det, menade han. Ja, han har jobbat som ohyrebekämpare motsvarande ”Anticimex”, så han vet iallafall vad han pratar om. Och i det här fallet var råttan mer skrämd än mig. Det trista var att det fanns tydligen ett hål i en dörr från garaget till bakgården – suck! Ytterligare ett projekt att lägga till på listan: en till ny dörr. Av allt som vi sett vid det här laget (t.ex. saknas myggnät för fönstren och det är ett absolut måste här, samt utbytning av köksbänkar, skåp, tvättställ, målning), och det kommer att bli mer, behövs en ny förhandling. Jag känner dock fortfarande att det är rätt att flytta in, men Ni som läser kan väl hålla tummarna för att vi åtminstone får en månads gratis hyra, om inte två?

No comments yet

Kommentera

