Skip to content

Före- och efter bilder

21 oktober 2008

Oj, vad dagarna har för få timmar till att sitta hemma vid datorn! Istället har det motionerats en hel del, lördag springtur+”Trissfoto-promenad”🙂. På söndag blev det en vääldans lång promenad från Reseda Blvd/Sesnon via Tampa, Wilbur och hem: 2 och 1/2  timmes traskande & fotograferande av nedbrända skogar och berg. Både måndagkväll och ikväll tisdag, bjöd jag kroppen på en snabb springtur på 35 min.

Ang. söndagspromenaden så var det KUSLIGT att gå bland kala sotsvarta träd och grå marker. Annars brukar det vara så idylliskt med grönska och gröna löv. Jag har försökt hitta mina gamla foton på hur det såg ut före branden och nu efter. Hittade bara ett som funkar, men vill gärna visa hur det brukar se ut. Jag promenerade ner längs samma stig som jag brukar springar eller promenera i. Längst upp hade allting brunnit och längst ner hade stigen klarat sig! Det var jag glad för. Tyvärr var det många som förlorade sina hus och hem, vilket jag inte har fotograferat.

trr

tFöre branden såg stigen såhär vacker och inbjudande ut…

a

trSen blev det bara stammarna kvar, och sot överallt. Inte lika inbjudande längre.

b

Detta är längst upp på berget vid Sesnon Ave i närheten där branden började.

a

Här var det nog läskigast att promenera genom… Tidigare grönt och skönt, träden och myllan hade täckt all gammal asfalt och det brukade vara en liten stig.

c

trtTänkte att jag måste visa er hur grönt det är där det INTE har brunnit! Detta är samma stig, fast längre ner, och lyckligtvis klarade sig detta område. Det är många som gillar att strosa runt här. Eller springa som jag!
a
Sista bilden längst ner visar hur en helikopter söker om det har flammat upp någonting igen. Hela det här området brann och det luktar starkt av brandrök och aska. Jag såg massor av folk som körde upp hit enkomt för att se förstörelsen, som de sen står och betraktar under tystnad…

a

5 kommentarer leave one →
  1. Ulla-Märta permalink
    22 oktober 2008 00:00

    Hejsan! JA, inte undra på att man blir tyst och betänksam vad eld kan ställa till med. Ja hoppas att det inte blir mera bränder. Var det där vi också gick kanske..Ha de bra kram.

  2. 22 oktober 2008 01:52

    Åh vad tråkigt! synd att det blivit så förstört. Det är hemskt vad bränder kan ställa till med.

  3. 22 oktober 2008 12:58

    Hej! Ja, elden är mäktig. Och fast det nu är så tyst där det har brunnit, är det som om det fortfarande ekar av kaoset och larmet som rådde bara några dagar tidigare…

    Yes, mamma, det var där vi promenerade i fjol. Också fotot där du sitter på en ”vägsvamp”, det är längs den vägen det brann – samma som på fotot i mitt första inlägg om den här branden.

  4. 22 oktober 2008 22:51

    Så…
    Sorgset…
    naturens krafter är svåra att rå på…

    Lnskar en bra dag!

    mvh Kin@

  5. 23 oktober 2008 04:36

    Hua, som det ser ut nu! Tur att natruren är ganska duktig på att ”återhämta” sig… Blir spännande att se hur det ser ut till våren!? Kramen

Kommentera

