Skip to content

Holländska läckerheter

20 december 2008

Jag har precis visat min svenska del av Julen. Här kommer lite av den holländska! Bara ett par kvarter från mitt jobb finns en liten butik med en massa tyska läckerheter, men även holländska och svenska. (Deras svenska sortiment kan vi raskt glömma, jag såg nåt med bäst-före-datum från 2006..!) Jag var där igår, fredag, med en kollega. I Holland är dom bland annat svaga för marsipanstubbar och jag hittade en liten tysk variant i butiken…

Jag älskade att gå omkring på stan i Rotterdam kring jul, för det finns sååå mycket gott att handla och det var alltid så mysig julstämning!
a
Bilden längst ner:
Till vänster holländsk mintchoklad som jag aldrig testat förut;  sen marsipan; vidare syns ”Verkade” mörkchoklad (maken tyckte den påminde om choklad han ätit i Mexico) fast jag gillar bäst ”Verkade” mörk choklad med nötter i som inte fanns här. verkade

Dom runda kulorna har  inget med julen att göra, men är supergoda med salmiakpulver i… Sen ”limpan” till höger är helt utan vetemjöl, så jag blev jätteglad när jag bodde i Holland och fann dessa i alla matbutiker. Dom är söta, men jag tycker ändå om dem bäst med smör och ost på.

(Hollands färg är orange, därav den oranga ramen…Duken har min faster virkat!) Eet smakelijk!!

hollandsgodis

2 kommentarer leave one →
  1. Sara permalink
    22 december 2008 10:43

    ÅÅÅÅH, vad sugen jag blev!! Kommer ihåg den där mjuka kakan, som jag har glömt namnet på, som passade ypperligt med smör och ost på! YUM! Något jag upptäckte i en matvarubutik i Linköping var holländsk lakrits som har lite smak av honung! Det var riktigt smaskens och man drömde sig tillbaka till tiden man bodde där!

    Ha det gott nu och passar på att önska er båda en God Jul och ett Gott Nytt År!

    Mamma och Sofia hälsar också!

    Kram!

  2. 22 december 2008 19:03

    Hej kusiner och moster, God Jul till er också!😀

    Det stod inget namn på denna, men jag tror det kallades ”Ontbijt brood” eller nåt?? Jag minns inte heller riktigt, men gott är det!!

    Kram!

Kommentera

