Skip to content

Hur Jim Carrey räddade min julhelg!

27 december 2008

Nu är glada julen slut, slut, slut! Japp, skönt tycker i vart fall jag. I fjol firade vi en härlig svensk jul hos en familj i närheten; dom är tillbaka i Sverige numera. Året innan minns jag inte vad vi gjorde, och året innan det hade vi glädjen att få vara i Sverige och fira julafton med min familj & släkt. Dom jularna tog slut alldeles för fort istället!

Min man har inga speciella jultraditioner hemifrån, som de jag har ifrån Sverige. Han lider inte av det, säger han, det är bara så det har varit i hans liv så han vet inget annat. Det är bara jag som lider, och förmodligen av inget annat än hemsjuka. Det engelska ordet Hemsjuka är förresten ett bra mycket bättre ord än hemlängtan, för det känns då mer som en sjukdom än bara en längtan!

I år orkade jag inte försöka komma på allting som jag tycker hör julen till och ”leka svensk julafton” med bara jag och maken.  Allting hänger helt på mig om det ska bli nåt: nu är det ju bara jag som är ”experten” på svensk jul…Vi har bytt julklappar med varandra, men köper hellre nåt tillsammans eller kanske fyndar på yard sales eller Craig’s List. Det är vi det! Det är ju bara vi två än, inga barn. Ingen släkt i närheten. Inget ståhej. Ingen som bryr sig.

Så vi lämnade julglögg och julmust  i kylen och åkte iväg till vår närmaste biograf för att skratta loss till Jim Carreys senaste film YES MAN! Jag gillar Jim Carrey, han har alltid fått mig att skratta ända sen ”Liar, Liar” (1997).😀 Filmen är perfekt för dem som vill komma bort från världen och få sig några skratt i biomörkret (även om en viss grannfru i filmen borde kunnat strykas, if u ask me).

Jag ser fram emot en framtida jul som vi kan fira tillsammans med släkt, vänner och helst egna barn. Men även om vi ”sort of” skippade julfirandet  i år, så skippar vi aldrig tacksamheten till Jesus Kristus, det ÄR ju hans födelse och liv som är grunden till att nästan varenda kotte firar jul, och HAN glömmer vi inte. Även om den store, skäggige, rödklädde mannen – you know who – oftast får större uppmärksamhet!

Bilderna nedan är från en inspelningsplats för YES MAN. Jag blev nyfiken på vart det spelades in då det såg så fint ut i filmen, så vi åkte dit!!

The Griffith Observatorium -- Väldigt vacker plats med utsikt över LA och med insikt om allt om planeter inuti byggnaden.

The Griffith Observatorium -- Väldigt vacker plats med utsikt över LA och med insikt om allt om planeter inuti byggnaden.

ff

the-griffith-area

Samma Griffithpark fast från andra hållet. Här en återkommande filmscen i Yes Man. (Carrey i bil samt på MC kommer upp för krönet till höger, och på plätten framför håller dom på med uppvärmning...)

Både utanför och innanför Griffith fanns mycket folk!

Både utanför och innanför Griffith fanns mycket folk!

Jag spanar ut över LA, oxå en filmscen från Yes Man!

Jag spanar ut över LA - även detta en filmscen från Yes Man.

No peeking! Dom här är väl för roliga blommor?!

No peeking! Dom här är väl för roliga blommor?!

Vi 2 och med LA skyskrapor bakom

Vi 2 och med LA:s skyskrapor bakom

f

f

5 kommentarer leave one →
  1. 28 december 2008 09:59

    Hallå där! Kul att du hittade mitt inlägg om Chicago! Tips om du inte redan hört de! Delta via Atlanta! Har både åkt direkt Atlanta Stockholm, men även via Berlin eller Brussel! Bra snabb förbindelse! Å till bra pris!
    Gillar dina bilder uppifrån Griffith! Har bara varit där kvällstid, men bland det häftigaste jag varit med om! När ljusen är oändliga och smälter i hop med stjärnhimlen!
    ”Samlar” amerikanska bra bloggar! Kan man inte åka själv, så får man nöja sig med lite ”live” info via bloggar!Hoppas det är ok att jag länkar…? Du får ha en bra söndag!
    eva

  2. 28 december 2008 12:38

    Ser ju ut som ni haft det bara bra, ”trots” inga traditionella inslag… Kram på er, M&M

  3. 28 december 2008 23:02

    Åh, vilken kul twist på julen! Vi orkade inte riktigt heller med julen… Die hard 1 i sängen och sova blev vår melodi;.)

    Tack så hemskt mycket för din kommentar… och jag förstår dig… det blir jättesvårt att glädjas över andras graviditeter när man har din erfarenhet i ryggsäcken…

    Och det du berättade om mamman till tvillingpojkarna… om hon inte vet vilket mirakel det är med TVÅ barn, ja, då har vi ju ett färdigt rum här hemma… vi blev överlyckliga när vi fick reda på att det var tvillingar -nu skulle vi liksom bli familj med en gång… ja, naivt.

    Innan det här hände oss så hade jag inte en aning om att barn dör på det här sättet, missfall innan v. 14 kände jag ju till, så när vi hade passerat den veckan andades vi liksom ut…

    Jag hoppas att du kan använda din erfarenhet till någonting positivt för andra människor… kanske kan de som tar barnaskapandet förgivet få sig en tankeställare och känna större tacksamhet för de som de har.

    Det hoppas iaf jag att våra döttrar kan bidra med till andra människor. Att de uppskattar de som de får ha omkring sig.

  4. 29 december 2008 03:08

    Jag ska kolla in på kusinens blogg. Men en Canon systemkamera är utesluten för mig. I och med att Marcus har en Nikon så är det bättre för oss att kunna låna mellan varann. Å självklart handlar vi allt på Cyberphoto!!! Vill dock kolla om det finns ”nån därute” med erfarenhet… Hoppas du får din kamera nångång… det är ju en helt annan grej att fota med en systemkamera!! Kramen

  5. 31 december 2008 03:47

    Ja, det låter nog som en perfekt jul när man inte är nedtyngd av julens alla plikter som faktiskt kommer när barnen kommer… Men jag klagar inte…
    Förr tyckte jag inte om Jim Carrey men jag har väl blivit klokare med åren och således ett litet fan till alla oerhörda konstigheter han hittar på.

    Nu undrar du vem jag är…. Ja, du hittar mig på min bloggadress, den är ny för mig… och således dig… men du vet vem jag är….

Kommentera

