Skip to content

På husjakt & möte med ovanligt djur!

31 januari 2009

Jag har inget kul att skriva om!!! Vi for iallafall till Sylmar och kollade på ett litet hus att hyra. Hyran är $342 lägre än våran lägenhet plus att vi får garage med förvaringsutrymme för alla hundra verktyg, ”Bob-Cat”-traktorn med släp och två lastbilar… Allt verkade okej men vi måste vänta och se om vi får den, för först måste vi säga upp lägenheten då vi inte gärna betalar dubbla hyror!

Om huset fortfarande är ledigt den 15:e feb så flyttar vi in i mars. Det finns mycket just nu och vi har även sett att månadskostnaden kan bli 500 dollar lägre även om man köper ett litet hus! Jag hoppas hellre på det, för då kan vi måla om och greja på som vi vill – vanan och talangen sitter ju i nu!🙂

a

Jag kan bara inte låta bli att visa det konstigaste, rysligaste djur jag nånsin har sett ute i det fria…. Ett minst 5-6 cm stort djur kravlade runt på planen kring ovannämnda hus och jag bara gapade och undrade vad fasen det där var! Han var smart också: även om han blev flyttad (ja – inte av mig, huga!!) så sprang han raka vägen tillbaka till ett hål för att gömma sig där. Inte som myrorna som virrar fram och tillbaka och runt, runt innan de kommit sig dit de tänkt sig…

I Mexico kallas det här djuret för niño de la tierra eller på svenska: jordbarn för att de har ett litet människoliknande ansikte, men det officiella namnet ska enligt wikipedia vara Jerusalem cricket, tillhörande familjen Solifugae som är latin för ”de som flyr solen” och det gjorde han verkligen snabbt! Folk tror de är giftiga, men det är en myt plus att de bits bara om man retar dem, annars är de nyttodjur att ha på gården eftersom de äter upp en massa småinsekter! Vissa kallar dem potato bug, men de äter hellre ruttna rötter och blad än potatis… och dom finns inte i Sverige! :)  Here he is!!

Jerusalemcricket

5 kommentarer leave one →
  1. 31 januari 2009 13:15

    OJ,petra vilket läskigt djur,du får vara på din vakt,så du inte blir anfallen.

  2. 31 januari 2009 13:29

    ja huvvaligen, men den är ju så stor så man lär ju se när den kommer!🙂

  3. 31 januari 2009 14:46

    Hualigen!! Jag tycker den ser ut som en ”alien”!???
    Ååå, jag hoppas ni hittar ett hus att köpa!!! Skulle ju va toppen att ”få” ett hus som är billigare än en lägenhet!!!
    Vi håller alla tummar för er!!!
    Kramen, M&M

  4. 31 januari 2009 21:29

    Tack, alla som håller tummarna för oss är välkomna!🙂 Det vill vi också, rå om ett EGET kyffe!!😀 Men du, jag tycker plötsligt den påminner om en stor grön plastleksak som föreställde en jättesyrsa från när vi var små?? Det var ett sällskapsspel eller nåt, jag undrar om inte du hade det spelet?? Mycket vagt minne….

  5. Susanna permalink
    01 februari 2009 07:03

    Hej

    Tur att jag slipper se sådana läskiga djur i verkligheten…………. skulle bli så rädd!!!!! Men så här -tryggt på en dataskärm – kan jag tycka den såg lite gullig ut…………

    Jag håller också tummarna för att ni ska få ”ert” hus.

    kram

    Susanna

Kommentera

