Skip to content

A day in my life…

05 februari 2009

Vilket liv idag! Såhär är minsann inte varje dag, och det är jag glad för!🙂

Först vaknar man alltför tidigt till ett gäng jobbargubbar utanför som håller på att långsamt backa deras dumma lilla lastbil minst 10 ggr med ackompanjerande backljud: ”beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep-beep…” Ett nedrans beepande som man inte kan döva med öronproppar, som fortsätter tills man är helt vaken! Sen servera kattmat till två troget väntande kattdamer och så iväg på en befriande springtur i kyligt väder.

meisje-vill-ha-mat

Meisje vill ha mat.. Nu helst!

Så skulle vi precis ge oss iväg till jobbsajten, jag och min man, när min telefon ringde.

En tjej från en temp agency på andra sidan Los Angeles, helt utanför San Fernando Valley, hotade med att anmäla mig till arbetslöshetskassan om jag inte tog ett jobb som hon hade åt mig i Pasadena. Hon var kort i tonen och det lät på henne – mellan raderna – som jag hellre ville leva på A-kassa, men jag har ju inte ens fått nåt utbetalat än, fast jag har ansökt! Så jag fick gå in i lägenheten igen, starta upp datorn och skicka in en uppdaterad CV till henne, som hon skulle skicka till ett tempjobb i Pasadena.

….Och jag som avskyr tempjobb, jag vill inte vara med om nåt mer tempjobb (vikariat utan arbetsförmåner som försäkring, betalda sjuk-och semesterdagar etc) och allrahelst inte ute i Pasadena, 5 mil hemifrån med eviga trafikköer på motorvägarna! När jag var klar förklarade min man att eftersom jag sist jobbade för denna temp agency är det dom som betalar min A-kassa och det är därför dom skickar iväg mig till vilket jobb som helst! Va!! Ja, så funkar det tydligen här, men jag som aldrig sökt A-kassa förut måste ringa och ta reda på imorgon om jag verkligen måste ta det där jobbet som ligger ute i ”Tjottaheiti” eller om jag får vänta tills Rätt jobb dyker upp? Ansöker om jobb gör jag ju verkligen, men jag skulle aldrig söka jobb så långt borta.

Ok, efter ivägskick av CV, fick vi SPRINGA runt hela kvarteret till gatan där vi hade parkerat våran lastbil. Jag som redan var trött i benen efter min motionsrunda! Det var torsdag och ingen parkering tillåten efter 10.00 och klockan var redan kvart i elva! HUGA, böter har vi inga pengar till, så vi sprang som galningar. PRECIS när vi hunnit fram till lastbilen såg vi hur P-Lisan hade kört upp ett tiotal meter bakom oss. Till våra stora lycka började hon med att ge en bot till en svart BMW som vi hade sprungit förbi, så vi hann försvinna innan det var våran ”tur”! Detta var inte i sista minuten, detta var i sista sekunden!🙂 Vi körde sen förbi en tjej som kom ut en sekund försent så hon fick en p-bot… Tänk så mycket några sekunder kan betyda.  Hon bara log stressat åt förtreten att ha fått en p-bot, och vi tyckte verkligen synd om henne!

skylt-14

Dagens parkering...men ingen gatusopning, dock är alltid en p-lisa på G!

Ja, och sen kom störtskurarna precis som utlovat av väderprognosen! Himlen blev mörk och det bildades stora och djupa lerpölar kring utbyggnaden som min man gjort i det här projektjobbet. Vatten läckte in genom de nya fönstren och vi gjorde vad vi kunde för att förbättra det. Vi fernissade lister idag, lister som ska gå runt väggarna och fönstren på insidan. Det kändes som vi inte fick så mycket gjort som vi hade tänkt. På grund av regnet som gjorde att vi fick pyssla en massa med regnvåta dörrar och fönster, fick byta ut plasten och sånt. Regnet öste ner hela dagen, jag undrar vart allt regnvatten kommer ifrån??

Regnet öste över LA idag... Lån från latimes.

Regnet det bara öste ner idag... (Lån från latimes).

Vi lämnade bygget vid 19-tiden då vi var klara med listerna, men maken hade köpt ett ”fel” överlack eller vad det ska kallas på svenska som skulle ta 24 timmar att torka och sånt har vi inte tid med, så vi for tillbaka till Lowe’s där vi köpt det tidigare på dagen för att byta ut till nåt annat. Medan maken kollade på olika fernissor och lack så såg jag en himla snygg tvättmaskin & tumlare i mörkblått som jag skulle vilja ha! När jag tittade närmare såg jag till min stora förnöjelse att det var ju en SVENSK maskin, hihi! Inte undra på att mina ögon föll på en Electrolux! Men varje maskin kostar en månadshyra var, så dom kan jag ju fortsätta drömma om…

Jag kollade även på en hushållsassistent/köksberedare. Jag saknar min Moulinex nåt så enormt, den som jag fick lämna kvar i Europa. Där står den numera oanvänd men ack så bra maskin. Här är allt bara skräp som jag sett, all made in China och lika kassa allihopa oavsett märke, samt dyra ($100-$180)! Och Moulinex finns inte här!!

Vår dag slutade ganska bekvämt då vi hittade en parkering där den stora lastbilen passade in, direkt utanför entrén! Den kräver typ tre bilars längd för att passa in. Allt slutade bra förutom att jag blev sjöblöt av att stå i regnet och guida maken till fickparkerandet!  Så då blev det en lång varm dusch för att få upp värmen igen, innan jag hamnade här! Nu måste jag tydligen mata katterna igen innan vi alla kan sova… Jag känner en tass på mitt ben som annars blir klor om jag inget gör…

Hur har eran dag varit?🙂 Det finns ju bättre och sämre dagar, men den här var bara så ”ogjord” om man säger så, på norrländska!

3 kommentarer leave one →
  1. Marianne permalink
    06 februari 2009 10:04

    Vilken rushig dag?! och vilken rävsax du sitter i med din a-kassa. Kan det verkligen vara så att du måste ta ett arbete 5 mil bort? Är det verkligen rimligt? Intressant att höra vad du får för svar. Ta väl hand om dig.
    Kramkram

  2. 06 februari 2009 12:54

    Ja, jag blir nog (tyvärr) inte förvånad om du nu måste ta det där jobbet!! Det är ju typ samma sak här numera. Om man är arbetslös å går på a-kassa så måste man ta jobb där det erbjuds. Även om man typ har barnen varannan vecka får man inte neka ett jobb i Malmö om du bor i Umeå!!! Det är helt sjuka regler. Även om man bor tillsammans å den ena är arbetslös så gäller samma sak. Den ena får jobba på annan ort å den andra ta hand om barnen… Det är inte lätt, inte ens i ”suveräna” Sverige.
    Mina dar ser mest likadana ut nuförtiden. Bara den skillnaden att det har snöat bra mycket dom senaste dagarna!! Helmysigt!!! Vitt å fräscht!! Å kallt!!
    Storkramen, Maria

  3. 07 februari 2009 03:40

    Oj! Full rulle!

    Ibland undrar man för vem de olika systemen är till för… oss enskilda individer, företag, kommunerna och i förlängningen staten…?

    Märkligt det där. Och att det inte ingår de vanliga förmånerna. Skumt…

    Hoppas du får tag på ett bättre jobb som du kan trivas med och slippa bilköer genom.

Kommentera

