Skip to content

måndagsfunderingar

09 februari 2009
tags: , ,

Ni har vacker snö i Sverige hör jag, men här regnar det bara! Det bara öser ner och temperaturen ligger på ynka 10 plusgrader. Det är kallt när man blir blöt! Jag som inga stövlar äger, får bara kalla tår och fötter…

Alla trodde att regnperioden inte skulle komma i år, eftersom den brukar börja i januari. Nu kom den visst i februari istället! Det regnar i ett par veckor, sen är det inget mer på hela året. Nu måste vi tömma vatten hela tiden utanför huset som min man byggde (åt kunden), annars får vi översvämning inomhus. Han for ut mitt i natten inatt och tömde en gång med en sån där liten vattensug… Rena rama lervällingen, snackar vi om!

Vi är då tacksamma som får vara friska så att vi orkar hålla på…

Annars är det massa andra saker som håller oss (mig) vakna på nätterna:

1. När ska jag få tid & råd att fixa min onda tand? (har ingen försäkring som täcker, så ska vi måsta köra ner till Mexico där det är en sjundedel billigare? När ska vi hinna med sånt!)

2. Alla mina närmaste kompisar är gravida eller har precis fått antingen första eller andra barnet (eller tvillingar). – Eh, jag då?? Nä, jag har precis påbörjat ”my monthly” igen, som dom säger här. Inte är lilla jag på väg att bli mamma inte, utan får bara titta på andras magar som växer och hur glada de är med alla förberedningar.

3. Söker jobb efter jobb…Varit på en enda intervju, som ju är bättre än ingenting! Sååå desperat att jag går med i US Army är jag dock inte, fast jag vet att dom gärna vilja det. Finns många otroligt roliga jobb inom Media och television som ju är min utbildning, men nu har jag inte minst ett års erfarenhet av detta som de önskar. För här finns ju allt inom film!

4. Maken har en kund som vägrar betala. Stress! Oro! Detta händer ofta inom byggnadsbranschen att i slutet av jobben blir kunden sniken och kommer på anledningar att inte betala.  Om man ändock inte slutför jobbet kan de anmäla en för detta och det blir dyrt att behålla licensen. Eftersom jag inte tjänar pengar heller just nu, vart ska vi ta pengar från att betala eventuella jobbare? Så det är bara att ta var dag som den kommer och jobba på!

5. Vi behöver definitivt hitta billigare boende + plats att lagra makens byggnadsverktyg och traktor, släp och allt! Söker och söker. Om fyra dagar får vi veta om vi fick det där huset vi kollade på…  Brådis att hitta nåt innan jobbet tar slut där uppe i Granada Hills med den snikna kunden, för nu står alla våra grejer där!

6. Ett par som skulle hyra ut huset i Simi Valley i fjol har vägrat betala tillbaka förskottsbetalningen som inte är deras eftersom vi inte kunde flytta in i huset då deras hyresgäst aldrig flyttade ut. Femhundra dollar har dom, som är våra. Känns sårande med oärliga människor.

7. Makens fina lastbil var borta på service i hela fem-sex veckor, då den hade enorma startproblem. Till slut startade den inte överhuvudtaget. Genom hans pappas bekant skulle vi få toppservice för ett bättre pris, men den blev ändå dubbelt så dyrt (samma pris som två månaders lägenhetshyra). Nu har vi haft den i tre veckor och den ville inte starta imorse utan startvätska, plus att nu läcker den olja också som den aldrig gjorde förut! M.a.o… ingen bra service ändå.

Och när dessa ovanstående sju punkter har hittat sin lösning, förhoppningsvis, ja då har vi redan bytt ut dom mot sju nya problem! Kanske sju lättare problem, vem vet?! Men problem och prövningar ska vi ha, det tillhör ju livets lektioner! För så här är det, följande går att läsa i apostel Pauls andra brev skrivet till folket i Korinth:

For our light affliction, which is but for a moment,

worketh for us a far more exceeding and eternal weight of glory;

While we look not at the things which are seen,

but at the things which are not seen:

for the things which are seen are temporal;

but the things which are not seen are eternal.

a

Med andra ord, våra prövningar är lätta  jämfört med vad de bär med sig inför evigheten!

5 kommentarer leave one →
  1. Ulla-Märta permalink
    10 februari 2009 13:27

    Det hörs ju inte bra att ni inte får betalt för allt slit…Men har dom inte bestämt i förväg hur dom vill ha huset och godkännt vad det kommer att kosta och sen inte betala..oegripligt att man får ”göra på detta viset”. Vi får hoppas att det ordnar sig såsmåningom..Tänker på ER Kram

  2. 10 februari 2009 13:37

    Nämen, usch, vad grejer ni har att tänka på!! Kan inte ni ”stämma” han som inte vill betala då?? Man måste väl betala priset man kommit överrens om!!!???
    Hoppas verkligen att det ordnar sig för er!!
    Kramen, Maria

  3. 10 februari 2009 14:26

    Tack, ja det är ”segslitet” just nu kan jag lova! Vi måste stämma dom som inte betalar våra 500 dollar, för det är sista ggn vi blir lurade på pengar säger jag bara (har hänt några ggr förut)! Än om det ”bara” är 500 dollar.

    Men jobbprojektet i Granada Hills, ja det vet jag inte hur man ska göra, tydligen får vi bara se glada ut och jobba på tills vidare. Dom betalar bara för material, som färg och fernissa typ. Dom ser ju att jag är där också och jobbar, så dom fattar ju att vi inte har råd att anställa arbetskraft. Men det är snart slut på det jobbet som väl är. S N A R T, så….!🙂

  4. 11 februari 2009 07:04

    Suck… ja, det var en del bekymmer… till er ”tröst” så är få av era bekymmer av någon annan karaktär än materiell… tack och lov så har ni hälsan i behåll och livet likaså.

    Kanske klen tröst när allting bara hopar sig över en, men kanske något… Och hade det visat sig att du är gravid så hade den ekonomiska stressen kanske ökat än mer…

  5. 11 februari 2009 08:49

    Hej Mamma Melissa,
    Ja, så tänkte jag med, att om jag varit gravid hade jag nog stressat upp mig ännu mer plus att jag hade varit trött och lite illamående så inte så bra på att hjälpa min man! Kram

Kommentera

