Skip to content

Umeå i litet och stort

05 mars 2009

Umeland1

Egentligen är det väl rätt fantastiskt att efter 35 år plötsligt kunna se allting från ovan? Dvs alla hus och gator som man befunnit sig på under hela barn- och ungdomstiden. Där Kom & Lek låg, Förskolan, Vattentornet, skogarna, Ungdomsgården, Mariehemsskolan, Bräntis, Östra Gymnasiet, Stan – dvs alla dessa platser som man rört sig på – helt plötsligt jag kan få ett ”riktigt” perspektiv på det hela! Genom hitta.se,  som förmodligen alla svenskar känner till.

När man levde livet ”därnere” och var dag bara kom och gick, så tycktes allting stort och avstånden långa. Det kunde ju ta en timme att gå till skolan, speciellt på vintern när man skulle testa snöhögarna på vägen dit… Och cykla ner på stan, det var ju långt ju! Och så kollar man på flygbilderna, att vad litet allting är ändå! Vad nära allting befann/befinner sig! Vilket perspektiv man kan få. Men i mitt fall, inte bara av en flygbild, utan förmodligen mera av att bo i Kalifornien, där avståndet mellan A och B är betydligt längre!

Jag har googlat runt länge på googlemaps och lärt mig hur man hittar från A – B, via C och det är svårt i början. Jag skrattade för mig själv när jag nyligen hittade en gammal lapp där jag skrivit ner hur man tar sig från jobbet eller hemifrån till IKEA! Numera behöver jag inga lappar, jag vet exakt vart IKEA ligger och hur jag ska köra, tänker inte längre på att jag faktiskt byter motorvägar här och där för att komma mig dit… Jag hittar t.o.m. ända upp till Hollywoodbokstäverna numera utan hjälp, det ni! Det behövdes en fusklapp för det också en gång i tiden…🙂

Men nog är jag faschinerad av att kunna se flygbilder från min kära hemort och det påminner mig om mycket jag gjorde där, på den tiden min vardag utspelade sig där. Och jag har fått perspektiv på två olika sätt!  För det är väl ändå ingen nyinflyttad som behöver GPS för att hitta vart centrala stan är, hoppas jag!😉

P.S. Det kommer ett inlägg på hur det ser ut här där jag nu bott i fyra år. Då ser man skillnad på stort & smått! D.S.

5 kommentarer leave one →
  1. 06 mars 2009 00:56

    hejsan!
    Trevligt att se att du kommer från mina hem kvarter, har själv gått både på mariehemsskolan och bräntis men är något år äldre än dig.

  2. 06 mars 2009 09:57

    Ja, snacka om perspektiv!! I dubbel bemärkelse. Numera är ju inte mycket sig likt. Hua, för ”Mariestrand”. Som gammal Mariehemsbo förstår jag inte hur nån vill bo där. Granne med kålbäcksvägen!??? Nä, ”det var bättre förr” när det fanns plats för ”klippiga bergen” å liknande.😉
    Hoppas ni får en trevlig helg!
    Kramen, Maria

  3. Ulla-Märta permalink
    07 mars 2009 09:27

    Hejsan! Ja, nog är det skillnat mot hur det såg ut när du var liten..allt förändras och jag tycker nog att detär trevligt att det blir nått nytt som händer annars skulle det ju avfolkas om det inte blev nya bostäder…Mariehem syns bara större på kartan, kul. Men ”holabandolaskogen” finns ju kvar..minns ni den..Ha det gott.Kram

  4. 07 mars 2009 10:01

    Hi,hi, jo, nog minns jag ”Holabandolaskogen”. Jag har berättat allt för Marcus å han tycker att det låter konstigt, hur vi kunde va så rädd!? Å, det kan man ju skratta åt idag.
    Det var inte filmer som ”Minis” köpte utan det är en behållare med nån gegga som ”fjärtar” när man geggar med den så det kommer in luft. Superkul grej för barn!! Oj, vad dom skrattade!!🙂 Minis hade svårt att komma ihåg exakt vad den hette, var det ”prinsessan på prutten” eller fisen eller vad var det!??? Jo, sa jag tänk på ”ärten” så går det lättare för det rimmar ju på ”fjärten”.🙂
    Kram på er!
    Maria

  5. Mountain girl permalink
    08 mars 2009 09:39

    Hejsan . vilken fin websida. Det var roligt att kunna läsa och se hur du har det. Av valley mom får man inte veta så mycket om vad som händer over there. Var försiktig med verktygen och Frank. Greger är nyfiken på de hus som Frank bygger vore kul om du la upp några bilder på några smarta lösningar eller inspirerande färgsättningar. Howdy från mountain girl

Kommentera

