Skip to content

Den upp-och-nervända världen vi lever i…

13 mars 2009

Uppsikt Ja, sedan mitten av december i fjol har jag sökt ca 30 jobb och haft två intervjuer som båda gick bra. På det ena jobbet tog de beslutet att anställa någon som redan jobbade på företaget, ”och på det andra så svarar vi B….”🙂

Skämt åsido, på det andra jobbet så har dom fortfarande inte bestämt sig vad de ska göra, och har kvar sin ”temp” tills vidare. Så ringde en kvinna från ”min” temp agency och pratade om ett temporärt jobb i West Hills, och frågade om hon kunde skicka min CV dit. Nästa dag (igår torsdag) for jag på intervju. Och fick jobbet. Ett jobb som jag inte ens ansökt om! Jag var supernervös, för jag kände på mig att jag skulle få jobbet… Och nu måste jag återigen anpassa mig till att jobba på kontor istället för att jobba med min man på byggprojekten.

Känner mig lite ledsen över det. Det är bra att jobba tillsammans! Det är väldigt varierande, att färga och lacka lister, dra elkablar och sånt, som jag skrivit om i tidigare inlägg. Ta lunch när man önskar, i princip ha hur flexibla arbetstider man vill, även fast man oftast måste jobba på lördagar ibland. Och sen sover man så gott på nätterna för man är helt urlakad när man kommer hem på kvällen!

Att en av oss drar in pengar just nu behövs dock verkligen! Jag har idag fredag blivit kallad till en annan intervju på måndag, som är en fast tjänst som jag själv sökt tidigare, och fast jobb är ju det jag vill ha så jag kan inte missa den intervjun. Usch, vilken röra… Och inte nog med det:

a

tandenMin tand (= nr 30 i USA, nr 46 i Sverige…) blev trasig och föll ihop för ett par år sedan och jag fixade det temporärt för en struntsumma. Just idag gjorde/gör det så ont att jag kan inte längre undgå att göra en rotfyllning…

Jag har aldrig gjort nåt sånt…ont lär det göra, både i käften och i plånboken! Jag var till en tandläkare idag för en enkel x-ray och bedömning. Och gissa vad lagningen ska kosta??

Jo, ur egen ficka måste jag betala fjortontusen kronor för att laga en enda tand, varav själva rotfyllningen är 9500 kr. Hemma i Sverige betalar man tydligen 1500 kr för en rotfyllning?? Om jag nu hade alla dom 14.000 kontant skulle jag alltså kunna åka hem till Sverige och fixa tanden och åka hit igen för samma pris! Snart i min tand...

Men det var om om inte fanns… Det får antingen bli en avbetalning på detta, eller en tripp till Mexico där det mesta kostar en bråkdel av amerikanska priser.

Mitt råd till er: floss, floss, floss! så slipper ni dyra tandräkningar i framtiden!🙂

Uppdatering: Vi ska åka ner till Mexiko och fixa tanden hos en tandläkare vi redan har träffat, det ska kosta 6000 kronor för alltet. När vi ska dit ska vi ta med oss en fryslåda med isklampar och ladda med GB-glass! Yes! Dom säljer inte Magnum här i USA, men i Mexico gör dom det!!🙂 (Bilden längst upp är en känd restaurang vid LAX; the Encounter.)
5 kommentarer leave one →
  1. 14 mars 2009 01:07

    ja tänder är ett evigt ont.
    jag fick problem med en visdomstand i höstas. den opererade dom bort så jag kunde varje tala eller äta på 3 veckor och gick ner typ 3 kilo. och det gjorde fortfarande ont flera veckor efteråt. dyrt var det också.
    jag måste dit igen för en koll, men jag vill inte…..

    hoppas det löser sig med din tand. jag har hört att man kan åka till lettland/litauen för tandvård här hemma för det är billigare där. som mexico. lycka till!

  2. 14 mars 2009 09:18

    Tack Johanna! Vad hemskt att inte kunna känna sig normalt efter en visdomstand plockades bort! Jag har dragit bort tre av fyra, så jag har en kvar.

    Ja, det lutar väl åt Mexico, numera måste man ha passen med sig för att komma in i USA igen. Men Lettland och Litauen och de andra baltiska staterna blir nog en verklighet för många norrlänningar/svenskar när de byggt den där hemska bron och motorvägen dit över Bottenviken…

  3. Ulla-Märta permalink
    15 mars 2009 12:00

    Hej! Oj, det där hördes gräsligt vilken tandvårdsräkning..Hoppas det ordnar sig Kram

  4. 16 mars 2009 06:04

    Ha ha, kunde inte låta bli att fnissa åt det sista om Magnumen… tänk vad man kan sakna saker som man tar förgivet här hemma…

    Kanske kan du få lindra tandvärken med lite glass redan på vägen dit;.)

    Ang din kommentar inne hos mig så blev det ju en kanonfin dikt!:.) Så hade jag inte ens tänkt på det!:.))

  5. 16 mars 2009 14:02

    Nämen, det är väl i värsta laget att betala sååå mycket. Om jag inte minns fel så betalade jag strax under 5000kr för en rotfyllning. Jag klarar inte av att gå till tandläkarhögskolan för min tandläkarskräck sätter stopp för det, tyvärr.
    Hoppas verkligen för din/er skull att det ordnar sig!!!
    Kanske kan det där jobbet ordna till lite för dig???
    Träffade din mor på lassa idag. Kul att få prata med henne fast det är en tråkig anledning att vi ses. Ja, du förstår nog vad jag menar!?? Känner mig knäckt ikväll så jag ska ta å gå å sussa snart.
    Kramen, Maria

Kommentera

