Skip to content

Vacker utsikt – men hur kommer man ner igen?

17 mars 2009

Ååh vad jag älskar naturen! Detta har väl ingen kunnat undgå att lägga märke till, som sett min blogg? Här nedan kommer mera härliga vårbilder från ett soligt, grönt Kalifornien. Jag var nämligen ute på en hajk/springtur i lördags som blev betydligt längre än jag hade tänkt mig!

Utan att jag visste det hade dom ändrat om däruppe i bergen pga bränderna som  hände för några månader sedan. Flera stigar hade stängts av med stora stängsel och stigarna var omledda. Ja så till den milda grad att jag virrade bort mig! Jag missade stigen som gick neråt och hamnade helt fel och det tog två timmars springande och ibland promenerande innan jag lyckades hitta mig ut ur bergen. Som väl är var mobiltäckningen bra däruppe, jag kunde även ibland se neråt vart jag var, så jag såg att jag kom närmare och närmare en norrgående motorväg.

När jag insett att jag aldrig skulle hitta igen stigen som leder ner till O’Melvany Park dit jag skulle, så ringde jag min man som förskräckt försökte lista ut genom googlemaps vart jag befann mig och han blev ju såklart orolig eftersom jag var helt ensam högt däruppe i bergen… Som väl är kände jag igen ett sandtag långt därnere och kunde beskriva ungefär vart jag var. Sen kom jag närmare och närmare en norrgående motorväg, I5, som jag kände igen långt därnere.

Det hela var ganska märkligt… Jag var på helikopternivå och kunde se och känna igen allt liksom en karta långt därnere, men visste inte vilken stig som skulle bli kortast för att komma mig ner… Men jag klarade det som tur är väldigt bra, törstig och slut på energi som jag blev. När jag kommit mig ner, på helt fel sida om skogen, hittade jag en skylt med en adress på som jag kunde läsa upp för maken så han kunde googla fram platsen och köra och hämta mig där. Han fick köra mig till min bil som stod parkerad ca 7 km bortåt. Jag hade tagit mig tvärs igenom bergen som måste ha vart en sträcka på minst 14 km eftersom det var många krokar fram och tillbaka. När jag sen kom hem och kunde äta så gjorde jag iordning omelett och det var den godaste omelett jag ätit på länge, sååå hungrig var jag!!

Men det resulterade iallafall i några härliga bergsbilder! Det var såå fridfullt däruppe!🙂(Bilderna är inte i kronologisk ordning)


a

lila-vy

På vägen upp möttes jag av denna lila syn.

a

träd

Otroligt vackert och grönt, eller hur? - Jag har inte fotoredigerat bilden!

Väg höögt uppe i bergen

En väg högt uppe i bergen... Vem har kört här? Även om det inte syns, så var detta jättehögt där uppe!

utsikt

Utsikt nedåt, jag är här fortfarande på väg högre upp i bergen...

a
a

a

Mer vy

Mer vacker vy. Gräset är grönt men många träd och buskar saknar fortfarande nya löv...

a

fina-blommor

Fina blommor högt uppe i bergen. Detta var högsta punkten med utsikt åt alla håll. Jag satte mig en stund och vilade och beundrade speciellt utsikten norrut. Det var underbart vackert!

a

Brunnen utsikt

Brunnen utsikt söderöver. Detta var ett kort jag tog på vägen upp så det var nog häromkring jag gick fel!🙂

a

guldgult

Guldgula blommor, här var jag på väg ner igen på nordöstra sidan av bergen. Med en orolig make på telefonen... Men allt gick ju bara bra! Nästa gång hoppas jag nån vill hänga på??🙂

a a

5 kommentarer leave one →
  1. 18 mars 2009 00:57

    oj vad läskigt! tur att du hade med telefonen. det var både en vacker och spännande tur alltså :o)

  2. Ulla-Märta permalink
    18 mars 2009 10:27

    Hejsan! ja det är till att behålla lugnet Tur somsagt att mobiltelefonen är uppfunnen en sådan gång och att det gick att ringa. Inte undra på att han där hemma funderar var du är. HA de.

  3. Kin@ permalink
    19 mars 2009 04:55

    Oh, sådana vakcra bilder!
    Sommargrönska – ja den verkar lite långt bort nu, när vi har dagsmeja , kall tpå natten och upp t en halv meter snö kvar:)
    Isarna ligger tjocka på sjöar och hav…

    Tänk vad världen är fantastisk!

    Mvh Kin@

  4. 19 mars 2009 10:02

    Huvva, vad läskigt att gå vilse sådär!! Det är ju allt bra med dagens teknik, skulle varit jobbigt utan mobilen.
    Nu får du ju se till att baka den där goda kakan å lägga ut receptet så att jag får prova! Det låter gott i alla fall.
    Stor Kram, Maria

  5. 22 mars 2009 13:16

    Vilket äventyr!
    Men tack och lov för Internet och mobilen! Hur gjorde man före dess??
    Den första blomman, den blå. Är den typisk för Kalifornien? Har den själv med på en hel del semesterbilder!
    Hade ingen aning om att det fanns sådana obebodda vidder!
    Jättespännande att se! Men tur att du kom till rätta!! Ha en bra söndag!

Kommentera

