Skip to content

Tandläkarskräck, rotkanal och Radio Mystery Show

22 mars 2009

mystery-radio-mastheadLördagen bjöd på en 2 ½ timmes körning ner till Tijuana, Mexico, till tandläkaren och den för mig specialinkallade endodontisten. Fin klinik, jättefina människor som jobbar där, men jag var så nervös för smärta vid borrningen ned genom tandroten att mina händer skakade… Jag bad en tyst bön om att jag inte skulle behöva känna smärta. Som väl är hade jag med min mp3-spelare och satte på en 45 minuters (kolla in länken!!!) ”Radio Mystery show”, en slags radioteater och deckarhistoria från 70-talet, och började följa handlingen. Det gick bara bra, jag blundade och slappnade av! När showen var slut var endontisten klar och jag hade inte känt nån smärta alls, helt otroligt! Han tyckte också det var otroligt att jag inte hade känt minsta lilla smärta när han var djupt nere i pulpan och skurade rent. Det enda jobbiga var att ”skurmedlet”, den antiseptiska lösningen rann ner i strupen ibland och det var fränt och irriterande för halsen.

Jag betalade 200 dollar och kommer att betala samma belopp igen nästa gång när jag får ”post” och krona på plats. Nästa appointment är på lördag klockan 10, eller 11 vår tid eftersom Mexico inte bytt till sommartid än, vilket innebär att vi tjänar in en restimme! Jag kanske måste dra en visdomstand också, den sista som är kvar. Den sitter betydligt högre upp än resten av tandraden så jag förstår tandläkarens önskan om att dra ut den då den helt enkelt är i vägen för ett jämnt bett. Men kan nån svara på: varför får man dessa ”visdoms”tänder för då??? Alla måste ju dra ut dom till slut så vad fyller dom för funktion egentligen??

Medan jag väntade på att mitt resesällskap skulle komma tillbaka till tandläkarkliniken gick jag över gatan, med följe av tandläkarens snälle bror, till ett Farmacia; apotek. Jag hade fått recept på penicillin och på en antiflammatorisk medicin men tandläkaren hade skrivit ut märkesnamn som kostar dubbelt så mycket, och alldeles för mycket för min plånbok.

Jag bad om att få ”generic”, allmän, version på samma tabletter, vilket är Amoxicillin och Ketorolaco. Halva priset för samma medicin, och detsamma brukar jag göra i USA. Jag tror inte detta är möjligt i Sverige, att man kan be om det kemiska namnet istället för en ”märkesmedicin”? För man betalar verkligen dubbelt så mycket för namnet! Ta t.ex. sköldkörtelmedicinen Levaxin , det är ett märkesnamn för kemiska namnet Levotyroxinnatrium. I USA kan jag alltså köpa en burk där det enbart står Levotyroxinnatrium istället för en burk där det står Levaxin på. Och båda är samma sak, samma kemiska sammansättning, styrka och pillerformat. För min sköldkörtel blev jag dock inte medicinerad med Levaxin, utan med Propyltiouracil som säljs under namnet Tiotil i Sverige. Anyways, så fungerar det här på denna kontinent och jag tycker det är bra att man har ett val.

Så fort jag är klar med tandläkarbesök och mediciner ska jag minsann göra en cleansing och få ut alla medicinrester ur levern och varhelst det kan sitta! Det blir Dr. Hulda’s Liver Cleanse, kanske några dagars grönsaksjuice-fastande kan vara bra också. För nu måste jag först ta de här medicinerna så att tandpulpan blir av med infektionen…🙂

Keep smiling!

9 kommentarer leave one →
  1. Kin@ permalink
    23 mars 2009 02:23

    Åh, fy vad modig du var!
    Starkt gjort…

    jag gillar INTE heller tandläkaren…
    Det där vore en variant!

    Kramiz

  2. 23 mars 2009 02:37

    jo man kan ta annat läkemedel med samma substans i sverige. när jag hade dragit ut min visdomtand så frågade hon på apoteket om jag ville byta till en billigare sort fast likadan smärtstillande. mycket smidigt!

    Det här hittade jag om visdomständer på Wikipedia:

    Visdomständer är inte av sämre kvalitet än de övriga tänderna, vilket är en vanlig missuppfattning – emellertid kan visdomständernas anatomi variera kraftigt, i jämförelse med de övriga permanenta tänderna. Trots att visdomständerna inte i sig har sämre egenskaper än övriga tänderna blir de oftare dåliga, och måste dras ut av tandläkare. Detta kan bland annat bero på att det är svårare att komma åt att borsta riktigt rent längst in i munnen, och att de därför lättare angrips av karies. Frambrytande visdomständer får ibland inte riktigt plats i käkbenet och därför bara kommer fram halvvägs, alternativt ligger och trycker mot de övriga tänderna. I dessa fall kan det vara bättre att avlägsna visdomstanden.

    Krya på dig!

  3. 23 mars 2009 06:29

    Tack Johanna! Vad bra att man i Sverige också kan be om en billigare medicinsort! Ja, jag drog ut tre visdomständer när jag var 18 eller nåt, kommer inte alls ihåg. Men en lämnade dom kvar och den fyller ingen egentlig nytta då den inte har en ”kamrat” på motsatta käken…. Men vad ska man göra, huvudsaken man har tänder nog kvar i munnen så man kan tugga och ser ”normal” ut!🙂

  4. Susanna permalink
    24 mars 2009 00:22

    Hej

    Ja här i sverige behöver man inte be om den billigare medicinen utan apoteket frågar alltid om man vill ha den. Det tjänar ju staten på eftersom medicin är subventionerat via högkostnadsskyddet, betalar till 1800kr tror jag det är sen är medicin gratis……………

  5. 24 mars 2009 20:31

    Hmm, intressant, då undrar jag vad man betalar för en kur antibiotika, eller en burk sköldkörtelmedicin hemma? Jag har NOLL koll, då mina föräldrar inte använder mediciner och jag själv tog inga mediciner i Sverige vad jag minns…. Om det går via min försäkring så betalar givetvis försäkringen en del, men det är ju en fråga för sig eftersom sjukförsäkringen är svindyr för sig. Det är svårt att ha råd med, fråga bara 46 miljoner människor här i USA:

    ”Nearly 46 million Americans, or 18 percent of the population under the age of 65, were without health insurance in 2007, the latest government data available.”

    Ledsamt, eller hur?

  6. 25 mars 2009 13:10

    Visst är det bra med Generika-preparat MEN egentligen så är det ju så att dom som tillverkar dom ”åker snålskjuts” på dom som forskar fram olika medeciner. För helt krasst så skulle inte generika finnas om inte nån annan tagit den dyra kostnaden å forskat fram den!
    Sen kan det vara bra att veta att all generika funkar INTE som orginalet!!!
    Jag köper ofta orginalet för att då vet jag vad jag får. Det kan ha att göra med hur tabletten löses upp i kroppen osv som kan ha stor skillnad i effekt.
    (lite info från en som har fått lite ”inside info”)
    Hoppas att du blir kvitt värken!!!
    Jag har gjort 2 rotfyllningar å jag kommer inte ihåg att jag hade ont efteråt, det var innan som det gjorde fruktasvärt ont.
    Stor Kram, Maria

  7. 25 mars 2009 20:43

    Ja, det ligger verkligen nåt i det du säger. För generiska mediciner är ju plagiat på originalen, oavsett om de är receptbelagda eller ej… men det är väl som med jeans, Levi’s var först och sen kom de billigare kopiorna: sitter inte lika snyggt, men de är av bomull, blå och värmer ben och häck! ;D

  8. Mickan permalink
    06 maj 2010 10:24

    Hej

    Vilken läkare skrev ut Tiotil till dej?
    Jag skulle vilja ha det oxå för Levaxin ger mej alltför många biverkningar.

    Mvh.

  9. 12 maj 2010 21:27

    Oj, jag bor ju i USA så det är ju annorlunda här… Lycka till iaf!

Kommentera

