Skip to content

Tur att värk kan vara tillfälligt

24 mars 2009

tandvarkJag har snart genomlidit min tredje dag efter rotfyllningen. Vilken #*$&@** smärta ska ni veta… Kände absolut ingenting under själva ingreppet, men dagen därpå — Aj, aj! Det värker verkligen i varje sekund av hela dagen. Jag somnar på kvällen och vaknar några timmar senare av den molande värken i tand och käke. Pillrena tycks inte fungera.. Tandläkaren sa att värk efteråt är normalt, men att man kan hjälpa kroppen bli av med inflammationen genom att ta extra C-vitamin. Så det for jag och köpte på lunchen idag, samt en liten låda mandariner! Värktabletterna gör verkligen ingen större nytta och han varnade för att ta mer än 800 mg per 8 timmar.

Jag tog 600 mg och sen när ingenting hade hänt på 45 minuter tog jag 600 mg till, fast det var innan jag pratat med tandläkaren. Det tog ändå inte bort värken. Hela dagen har det känts som tårarna är nära, såå ont gör det! Jag måste framförallt vänta på att  antibiotikan får göra sitt, enligt tandläkaren. Ingenting syns på mig, det är inte så att jag går runt med en rödsvullen kind… Jag vet dock numera hur det känns att gå runt med ständig värk som man ingenting kan göra åt.

Ledvärk i kroppen (som fibromyalgi) är ungefär lika jobbigt, men det kan jag i vart fall göra något åt genom att ta något basbildande så att ”syraattacken” på lederna stoppar upp. Istället känner jag hur värken pulserar i takt med blodet och kan inte göra mer än vänta… och försöka tänka på något annat! Men tänk på dem som inte har råd att få hjälp av läkare och tandläkare! Det finns cirka 46 miljoner människor här i USA som sannolikt inte får medicinsk hjälp när de behöver det:

”Nearly 46 million Americans, or 18 percent of the population under the age of 65, were without health insurance in 2007, the latest government data available.”

”Nearly 90 million people – about one-third of the population below the age of 65 spent a portion of either 2006 or 2007 without health coverage”

Ledsamma siffror, eller hur? Så även om jag inte har tandförsäkring inkluderad i min sjukförsäkring, så har jag ju kunnat lösa det på ett bra sätt iallafall, genom att jag bor nära ett land där BNP är lägre än där jag bor. Hur många i Norrland t.ex. måste inte köra 25 mil till en läkare? På lördag blir det en tur igen, 50 mil t/r till käftis och den här gången ska jag handla Magnum och Wienetta!!

4 kommentarer leave one →
  1. 24 mars 2009 23:54

    åh stackars dig.
    jag minns hur ont jag hade, coh det går ju över men det är en klen tröst när man varken kan sitta gå eller stå och bara vill grina.

  2. Kin@ permalink
    25 mars 2009 23:01

    Men jösses, stackars dej- att ha så ont!
    Det finns ingen värre värk än tandvärk…
    Hoppas det börjar lätta nu…
    har du testat att kyla ner området, bara en tanke som slog mej…

    Krya på dej kramar Kin@

  3. Kin@ permalink
    27 mars 2009 02:25

    Ville bara önska trevlig helg!
    Hoppas du mår bättre…

    Kramiz Kin@

  4. Ulla-Märta permalink
    28 mars 2009 08:11

    Hejsan Ja, det där hördes jobbigt att behöva ha en sååå häftig tandvärk..får hoppas att den har gett med sig.Det ska väl inte bli värre Du har väl gått igenom det värsta nu..kan bara bli bättre Kram fr. oss i Umeå tänker på dej. Kör försiktigt i trafiken o hopp om att det går bra m resan till tandläkaren

Kommentera

