Skip to content

Tacka Danmark för amerikanskt fikabröd

08 april 2009
tags: , ,

Ska man sitta pa jobbet och skriva nya inlagg pa bloggen? Det kan ju inte va riktigt ratt och riktigt alls! Men det gor jag nu… Chefen jobbar hemifran idag och det kanns som det ar lite lugnare idag an det nansin har varit pa det har nya jobbet!

Igar e.m. bad han mig bestalla kontinental frukost till alla pa IT-avdelningen, det ar 35 pers det. Sa jag tog foretagets kreditkort och gjorde som han sa. Han har inte forklarat vad angelagenheten var, men jag gissade att vi skulle fira in hans nya chef som borjar denna vecka. Jag kom overens med chefen att komma in halv atta pa morgonen.

Kom in och mottes av ett nytt meddelande pa skarmen (vi har instant messenging) att planerna var andrade och jag maste installa. Samt att han var hemma och jobbade hemifran. Kvickt nu, men nej, det gick inte  att avboka maten. Sa det blev frukost till allihopa iallafall!🙂

Det som kallas kontinental frukost i USA bestar av: Bagels & cream cheese, juice, blandad frukt i bitar (alltid cantalope melon – mmm!) och ”Danish”! Alltsa: danska! Men inte dejliga danska wienerbrod, utan mer som stora platta vetebullar med olika fyllningar, samt olika sorters sockerkakor. 

Jag undrar: nar man refererar till Danish har i USA, ar det som nar vi i Sverige sager att vi ska ata franska, och menar vitt matbrod?! Men hur gick det till sa att danskarna, och inte svenskarna, som har ett betydligt storre land pa kartan, fick namnge det livsviktiga FIKABRODET??

Ja, GOTT var det iallafall!

2 kommentarer leave one →
  1. 08 april 2009 11:11

    Jag undrar hur det kommer sig att folk vill äta en massa sötsaker till frukost!!??? Själv är jag inte alls sötsugen på morgonen… Tacka vet jag en rejäl gröt med en massa gott i + hemmagjord lingonsylt. Det är mumsfillibabba!😉
    Tips om du vill ha kaffedoft hemma. Köp hela kaffebönor å he dom i en värmeljusstake å ställ ett värmeljus på. Då får du kaffedoft när värmeljuset blir varmt…
    Kramen, Maria

  2. Ulla-Märta permalink
    08 april 2009 11:17

    Hej! lite tur får man ju ha ibland..menar att det var ju tur att det inte gick att avboka frukosten..hoppas det var nått du kunde äta..Hare gott.

Kommentera

