Skip to content

Fototriss: Fåglar

09 maj 2009

Veckans Fototriss har fåglar som tema. Vi har så många fåglar här där jag bor, allt ifrån hökar som svävar över bergen i jakt på mat; till papegojor som nån släppt ut en gång i tiden som sen förökat sig; till små ljusgrå ”brevduvor”; till pelikaner, gigantiska fiskmåsar och mer…

Jag tänkte  passa på att visa tre favoritfåglar som jag ofta ser:

Den första bilden visar nåt som återkommer varje år vid mitt jobb, nämligen andungar! Dom är ju så söta… Här simmar andfamiljen i en fontän, men det finns också en naturidentisk vacker damm i närheten, där mamma och pappa And väljer att lägga sina ägg varje vår…
Kom mina nio små kycklingar!
a

Bilden nedan är en av alla dessa små kolibris som flyger omkring från blomma till blomma, och ofta färggrannare än denna. Det är svårt att fånga dem på bild, innan jag fått fram kameran är dom puts väck! Detta är förmodligen min favoritfågel, så fridsamma och nätta, men kanske också de känns så exotiska för att dom inte finns i Sverige…2

Kolibri kompis3

Sista bilden är verkligen en glad filur! Dom sitter på våra tak och i träden runtomkring och kvittrar glatt från morgon till kväll i olika tonarter. Ibland hoppar de ned på räckena till alla fönsterkatters stora förtjusning. Dom fungerar (alldeles för bra) som tidig väckarklocka också!  :) I skrivande stund hör jag en sittandes kvittrandes från taket…
Alltid glada fåglar hos oss

20 kommentarer leave one →
  1. 09 maj 2009 21:47

    Fina fåglar. Håller med dig att kollibrin känns exotisk, skulle gärna fota en sådan någon gång

  2. 09 maj 2009 22:33

    Hej, alltid trevligt med en ny bekantskap.🙂
    Våra andungar har inte kläkts än. Men det blir väl snart, fin bild på dom.
    Fåglar är härligt var man än befinner sig.🙂

  3. princexswe permalink
    09 maj 2009 23:09

    Fina fågelbilder du bjuder på. Svårt att välja. Andungarna är så söta men favoriten blir ända kolibrin. Den är ju inte så vanlig i våra trakter.

  4. 10 maj 2009 00:02

    Sköna bilder och trevlig text.🙂

  5. 10 maj 2009 00:06

    Åh, den 3:e var så fin – han ser verkligen nyfiken ut!

    Är du nyfiken på fler fåglar är du välkommen till min triss.

  6. 10 maj 2009 00:26

    Vackra fåglar du har runt dig. Den lilla kolibrin är så skygg. Jag har försökt få ett foto av den, men har fått nöja mig med den vackra lätet. (sången) En fin triss. /Amanda

  7. 10 maj 2009 01:35

    Fina fåglar! Kolibrin är ju exotisk å döm om min förvåning när dom fanns i Mn oxå!!🙂 Mn som ska va så likt Sverige…
    När det gäller smågodis så köper jag ofta det på ica. Vill jag ha variation går jag till 7-01 på järvägstorget, Godishuset blir det väldigt sällan vi besöker, det blir om vi ”har vägarna förbi”…
    Kramen, Maria

  8. 10 maj 2009 02:19

    Vilka fina bilder! så sött med de små andungarna!

  9. 10 maj 2009 02:57

    Den sista lilla fågeln var bedårande. Helt klart min favoritbild:)

  10. 10 maj 2009 03:55

    Kolibrin får bli favoriten. Vi såg några när vi var i Kalifornien. En fågel som vi såg då var även pelikanen, det var häftigt. När jag tänker efter har jag nog båda på bild någonstans i arkivet.

  11. 10 maj 2009 05:12

    Fina bilder på fåglar, gillar din lilla röda sort vad det nu är.

  12. 10 maj 2009 05:31

    Vackra fåglar i din triss! Den sista bilden blir min favorit här hos dig!
    Ha en skön eftermiddag!

  13. kaxibraxi permalink
    10 maj 2009 06:04

    Vilken fin andfamilj. Vattnet har en härlig turkos färg.

  14. Nollan permalink
    10 maj 2009 07:27

    Så fin bild på andfamiljen🙂 Jag har också kolibri i min triss, inte helt lätta att fånga på bild – snabba som de är!

  15. 10 maj 2009 11:43

    Hej!
    Vad härligt att få sig ett dopp i en fontän =)

  16. 10 maj 2009 16:50

    Snygga bilder alla tre. Jag gillar speciellt andfamiljen.

  17. 11 maj 2009 01:31

    Fina bilder och kul med lite fåglar som man inte ser här i Sverige! Tycker bäst om kolibrin.

    Hade faktiskt ett par som bodde i en sunkig gränd precis utanför vårt vandrarhem i San Francisco (hur tusan man nu kan välja att bosätta sig där). Blev helt chockad över hur små de var. Försökte febrilt fånga dem på bild under våra 4 dagar där utan framgång…

  18. 11 maj 2009 07:39

    Oj, oj, oj, den första bilden är UNDERBAR!
    /Susanna

  19. vildhunden permalink
    15 maj 2009 01:43

    Jag tycker att fotot på kolibrin är det bästa fotot även om jag tror att bilden vunnit på att beskäras hårdare.
    Ha en bra dag!🙂

    Tack för kommentaren! Jo, nu har jag tagit mig tid till att beskära kolibri-bilden, nu ser det bättre ut va?🙂

  20. vildhunden permalink
    18 maj 2009 07:35

    Jo.Mycket bättre. Jag noterade att de vackert belysta löven i den obeskurna bilden var det första jag såg. Jag såg ingen fågel!🙂 Det var därför jag tyckte att du borde beskära hårdare.
    Ha det gott!🙂

Kommentera

