Skip to content

I don’t speak Swedish!

05 september 2009

5Idag blev det sovmorgon till halvtio, sååå skönt! Jag hörde fåglarna sjunga utanför fönstret för första gången på över en vecka, sen bränderna började. Och är dom tillbaka, då måste luften vara rätt bra nu!😉

Det blev inköp av ett kabelmodem via Craigs list idag så att vi ska kunna koppla in telefonen och faktiskt ringa gratis till Sverige! Vi har inte fått det att fungera än, men ska pröva vidare imorgon. Efter detta inköp blidde det lunch på IKEA… och lite testning av olika bäddsoffor… Hittade dock ingen som passade både plånbok och smak så vi ska kolla in ”Living Spaces” istället nån dag framöver.

En knäpp grej hände på IKEA då vi träffade på värsta ljugpottan! Medan vi satt och åt uppe på matserveringen såg jag en man komma och sätta sig vid ett litet bord bakom. Jag kunde direkt se på hans anletsdrag att han inte var amerikan, utan svensk. Dessutom klädde han sig inte i typiskt amerikanska kläder, dvs ingen T-shirt som alla andra utan istället skjorta till shortsen. Sen såg jag hur han vant åt med gaffeln i vänster hand och kniven i höger och plockade upp maten på gaffeln exakt med det bordsskick som vi gör i Sverige. Så äter ingen här i USA, utan på restauranger får man mestadels bara en gaffel utan bordskniv.  T.o.m. kniv-och gaffelstället på IKEA indikerade detsamma: bordsknivar fanns i mängder medan bara tre gafflar fanns kvar när jag sökte bestick…

Iallafall. Vi stötte på samme man igen nere på matshoppen, där vi köade precis bakom honom. Medan jag for på damernas så tog min man tillfället i akt att prata lite svenska med honom och sa glatt: ”Hej, varifrån Sverige kommer du?” Min man hade verkligen inte förväntat sig att då få höra: ”I don’t speak Swedish!” med en snörp på munnen och med tydlig svensk accent och oväntad kyla… Om jag ändå hade varit där just då, då hade jag ifrågasatt hur han isåfall kunde förstå att det var just svenska som min make hade pratat! Helt sjuuukt! Karln var definitivt svensk och han förnekade det! Han hade dessutom plötsligt himla bråttom ut ur butiken efter han fått sitt betalat…

En rätt liknande sak hände när vi var i Sverige. Jag väntade i bilen så att min man skulle få testa sin svenska helt själv när han skulle gå in i en fotobutik i Umeå och hämta ut våra framkallade foton. Han gick in utan ett ord och skulle precis öppna munnen och säga ”Jag vill hämta ut foton” , när expediten plötsligt tilltalade honom direkt engelska och frågade: ”Do you have photos to pick up?” Ja, tror ni min man blev både besviken och överraskad, eller vad?! Tydligen syntes det lååång väg att han var amerikan…🙂

För så kan det vara, ibland vet man bara att nån är svensk eller amerikan, eller en mamma eller vad som helst! Men maken borde kanske ha påpekat till expediten: ”Jag pratar inte engelska!”😉

flagga.jpeg

3 kommentarer leave one →
  1. 06 september 2009 04:10

    Jamenvisst är det så att det syns vart man kommer ifrån!!😉 Vilken tönt det var ni träffade på. Precis, hur visste han vad din man sa om han inte kunde svenska!!???😉
    Ja, ibland undrar man vad folk tänker!???
    Kramen, Maria

  2. Kin@ permalink
    06 september 2009 10:29

    Meh, vilken prick ni träffade på!
    Vad skönt att småfåglarna börjat återvända…
    Mår magen bra?

    Kramiz Kin@

  3. Ulla-Märta permalink
    08 september 2009 06:07

    Hejsan! Konstigt att han inte var stolt att vara svensk..Han kansken ville vara amerikan för en dag och då förstörde ni det…tyypiskt tänkte han..Vi ska ju bli kulturhuvudstad 2014 Vunnit över Lund..de ni.
    Ja,vad det nu innebär får vi se.Kram

Kommentera

