Skip to content

Katter, Holland och indisk mat

15 september 2009

ut med tunganDESSA KATTER… (och söta är dom ju)
Imorse blev jag först väckt av maken, slumrade till igen och blev sen väckt av katten. Hon gjorde samma sak igårmorse: om det tar för lång tid för mig att kliva upp så tycker hon att hon måste se till att jag verkligen vaknar! Givetvis har det ett speciellt syfte för henne – hon hoppas på frukost nr 2! Och katter är som ni säkert vet begåvade med riktiga skådespelartalanger. Med huvudet på sned, små tårögda ögon och därtill ömkliga mjaaaoo vill de övertyga den ene av oss att den andre ”glömt” mata dem! Många ggr lyckas de dessutom och de passar såklart på medan den som redan matat dom sitter i telefon eller är upptaget med nåt annat…

DEPPI’ IDA’… (saknar nåt!)
Annars så var det inge kul att vakna imorse och känna mig deppad utan att riktigt veta varför. Graviditeshormoner, givetvis, men jag tror jag saknar mitt gamla liv i Holland ganska så mycket, där jag levde i fyra år innan jag hamnade i USA. Det var så ”lätt” där på nåt sätt. Samma typ av inkomst som räckte till så mycket mer, än här. Fast det kanske mest berodde på att Holland hade högkonjunktur medan jag bodde där??🙂 Jag kunde åka till Paris över en helg, till Frankfurt en annan och till London en tredje helg. Med tåget! Så billigt och enkelt det var, ofta dessa små erbjudanden att utnyttja! Dessutom slapp man ofta ta bilen, utan kunde cykla till affären utan att riskera att bli påkörd, eftersom deras cykelbanor är helt fantastiska (typ det mjuka underlag man använder på tennisbanor), medan de i princip helt avsaknas här i Kalifornien.

FLYGA MED BEBIS? (Fast först må hon ju komma!)
Till Sverige kunde jag åka varje år med SAS Fly Home Club där man samlade poäng och fick billiga erbjudanden. Dom har ingen flyga-hem-klubb för oss svenskar i Kalifornien, så det kostar rent skjortan att lämna denna världsdel! Så nu sparar jag och laddar inför en resa till hemlandet kring juli/augusti nästa år och hoppas att pengarna inte återigen ska behöva läggas på nåt annat innan dess… Det ser ju ut som vi ska bli föräldrar i vinter😀 så undra hur det ska gå att ta med sig en 6-månaders liten bäbis på flyget??

ÅSSÅ DESSA INDIER… (Sorry, but it is true!)
Kanske man skulle ta AirIndia igen som går straight från LA-Frankfurt…. det stinker nåt enormt på det flyget av alla kryddätande/fisande indier så om de skulle klaga på babyskrik skulle jag säga att det inte är nåt lättare precis med deras krydd-fisar spritt över hela planet! Att det kanske är därför hon inte kan sova!😀 Ni som aldrig åkt med ett indiskt plan have NO idea!! Igår på ett timmeslångt möte blev det väldigt jobbigt då jag hamnade mellan två indier som tydligen inte har en aaaning om hur de stinker kryddor, speciellt svårt för undertecknad som sedan hon blev gravid mår illa av starka dofter… Men vad gör man?? Helt normalt i deras kultur att lukta starka kryddor, ju… Dock är ju indisk mat väldigt gott, men jag tror inte man ska äta det tre gånger om dagen bara….

indian-food

One Comment leave one →
  1. 15 september 2009 14:10

    Hm, ja det är sant att indier faktiskt luktar kryddor å sånt. Men maten är ju helt superduper!! Vad jag har hört så är det riktigt lätt att flyga med bäbisar. Det blir tydligen jobbigare när dom är typ 2-4 år, för då har dom svårt att sitta stilla. Men när dom är bäbis så sover dom ju ändå mest hela tiden åsså kan man mata dom vid start å landning så får dom inte ont i öronen!! Jag vet att många i Sverige åker på långresor med barnen när dom är bäbisar för det är så ”lindrigt”. Så oroa dig inte för det.
    Ja, själv tycker jag ju att ni ska flytta till Sverige för allt är ju mycket enklare här. Här kan man oxå cykla överallt. Vår bil står numera mest hela tiden. Vi tar den bara när vi storhandlar på Maxi å när vi åker utanför stan.
    Hoppas deppigheten ger med sig!!
    Kramen, Maria

Kommentera

