Skip to content

Graviditet och väntan

13 november 2009

ExpectingJust nu undrar jag varför folk så ofta säger att det är sååå fantastiskt att vara gravid? Det är ju bara jobbigt att vara gravid – och det är väl slutresultatet, en förhoppningsvis frisk och kry bäbis, som är det fantastiska!?

Nu när jag är gravid kan jag inte äta som förut (många förbud), har sämre immunförsvar, måste springa till läkaren och spendera hur mycket tid som helst där (jag avskyr att gå till doktorn) och sover inte lika bra.  Ständig trötthet… Måste sova på sidan, för på mage känns verkligen konstigt och på rygg får man minskad blodtillförsel till hjärnan vilket leder till huvudvärk och yrsel (enligt den nästan ökända boken ”What to Expect When You’re Expecting”).

När jag ska vända från sida till sida så vaknar jag varje gång av det det sträcker och gör ont därinne, vilket också är heeelt normalt. Det knakar i alla leder och låter som om man ska gå av. Åsså alla dessa vitamintabletter som ska sväljas dagligen – jag är sååå less på dom!! Jag känner verkligen inte igen min kropp längre, den känns som den åldrats 40 år då energin och rörligheten är borta.

Det som är skoj är att se bebisen sparka runt därinne och längta tills hon kommer ut!🙂 För nu, när jag käkar antibiotika är jag ännu mer orkeslös och apatisk än innan och hoppas att det här får ett lyckligt slut iallafall! – Det måste ju vara alla de här grejerna som nyblivna mammor helt glömmer bort när bebisen väl anlänt…  Och det gör nog jag med om sisådär tre månader?

3 kommentarer leave one →
  1. 14 november 2009 11:31

    Jag tror inte du kan säga ”man” utan detta är din upplevelse. Jag känner många som gått igenom flera graviditeter utan några problem alls!! Det är ju väldigt individuellt hur kroppen reagerar menar jag. Vi får verkligen hoppas att ni får en riktigt fin ”lön för mödan” till slut!!!😉
    Stor Kram, Maria

  2. 14 november 2009 13:09

    Jag tror helt enkelt att folk i gemen inte berättar hur det egentligen känns att vara gravid, det är ju ändå inte helt som vanligt. Nio månader är en lång tid! Fast man kanske trots allt kommer att sakna det när det är över, det har jag hört många säga!😉 Vissa säger ju att de bara ääälskar att vara gravida! Just nu saknar jag bara att känna mig stark och pigg att göra allt det därsom jag normalt kan göra. Längtar att he mig ut och springa uppe i bergen, blir väl med barnvagnen i högsta hugg!!

  3. Ulla-Märta permalink
    14 november 2009 14:06

    Ha,ha.Sen blir deet bara fina minnen,man kommer bara ihåg det som var bra…man får inte ha så stora ambitioner att man ska göra så mycket..man ska bara vara. Man rår ju inte för att man blir förkyld ibland. Du hinner ju få flera barn innan du är 40…Kram

Kommentera

