Skip to content

Man får ta seden dit man kommer

18 november 2009

Det är faktiskt trots allt en superbra erfarenhet det här med att bo i ett annat land än Sverige, helt enkelt för att man måste lära sig att klara sig själv!

Som förmodligen 99% av alla utlandssvenskar gör, följer jag med i vad som händer i fäderneslandet. Och nu som gravid för tredje gången så ser jag att wow, vad många saker som svenska gravida kvinnor kan få av samhället som jag inte får här. Oootroooligt!

Jag visste t.ex. inte att man kan bli sjukskriven hela två månader innan beräknad födsel om man mår pest. Det skulle i princip innebära att jag bara behövde jobba i 4 veckor till och sen bara ta det lugnt medan pengar fortfarande rullar in…🙂 Istället planerar jag att jobba fram till sista dagen om bara kroppen ställer upp på det! Ja, jag kanske t.o.m. råkar ut för att vattnet går medan jag sitter på kontoret??😉 Jag får se vad läkaren säger till mig att göra, än så länge har jag bara mått bra – förutom dessa förkylningar då…

Min mamma fick vara ledig i 6 månader efter hon fått mig medan hon fick viss inkomst. Så redan på 70-talet så hade de svenska kvinnorna det mycket bättre än dagens amerikanskor som bara får 3 månaders ledighet. Sa jag förresten 3 månaders obetald ledighet? Jajamensan, så är det alltså här!

”Actual paid ”maternity leave” — while the norm in every other developed country — is unusual in the United States, although some enlightened companies do offer new parents paid time off, up to six weeks in some cases.” (babycenter.com)

Om man inte kan få mammaledighet, kan man begära ”korttidsinvaliditet” vilket lär bli det jag får ta eftersom jag inte varit anställd i ett helt år ännu. In California, for example, you’re covered at 55 percent of your usual salary for up to six weeks per 12-month period. You may be able to get coverage for eight weeks or longer after the birth if you’ve had a c-section or medical complications, but your doctor must certify this.”

Och sedan efter den korta tiden då…? Då finns det Day Care Centers som tar in bebisar från 6 veckors ålder. Jag kör förbi en varje dag t/f  jobbet och de har en stor skylt utmed gatan som fick mig lite tröstlös. Aldrig att det tillhör mina planer!! Dock kan väl detta ses som några orsaker till att vi har så många ”housewives” här i Staterna?

pregnancy cartoon Ja, att jämföra mellan Sverige och USA är ju att jämföra helt olika kulturer. Jag läste en del om kulturer när jag gick på universitetet i Nederländerna. Sverige toppar listan över de mest feministiska länderna i världen medan USA istället ligger högt på den maskulina sidan. Svenska kvinnor åtnjuter dessutom den absolut största rankningen av Frihet i hela vida världen, på ingen annan plats kan en kvinna ha så många privilegier i livet. Eftersom USA i grunden tvärtemot är maskulint kommer de flesta av dessa privilegier förmodligen aldrig att kunna åtnjutas här. Inte ens om vi skulle få en kvinnlig president, eftersom kulturen sitter förmodligen hårt i generna hos henne också…

Nä, här är det antingen karriären eller stanna hemma med barnet. Jag hoppas kunna stanna hemma med vår dotter så länge det bara går, kanske hitta ett jobb som man kan sköta hemifrån till och med!🙂 Jag litar fullt på allas vår skapare, dvs vår himmelske fader, då jag vet att hans naturliga mening är att mamman tar hand om barnen när de är små nyfödda krabater, och inte nåt knepigt daghem!

Och om jag en dag skulle få lyckan att få syskon till henne medan vi bor i Sverige kommer jag att glida fram på stora moln, det vet jag bestämt!!

2 kommentarer leave one →
  1. 19 november 2009 05:00

    Jodu, visst är det stora skillnader mellan olika länder. När det gäller 60 dagars havandeskapspenning så är det inte alla som får det. Det prövas mot vad du har för typ av jobb. Om du sitter still på ett kontor typ, så får du oftast inte det. Medans alla som jobbar hos oss får det pga att vi går på hårt betonggolv och att det är fysiskt ganska tungt jobb. Sen beror det väl oxå på om man har problem under graviditeten osv. Men alla får skicka in en ansökan å så ”prövas” det så man får beviljat eller så får man avslag.
    Men visst är det en finfin ”skatteförmån” vi har i Sverige med ”föräldrapenning”. Det är nåt som Staterna borde ta efter!! Fast det lär väl aldrig hända!???😉
    Sköt om dig å så hoppas vi att allt ska gå bra för er!!!
    Kramen, Maria

  2. Ulla-Märta permalink
    22 november 2009 09:35

    Visst är det en förmån för de små liven att få växa upp i sverige.Det är då en ekonomisk trygghet för alla att få barn i Sverige..så varför inte tänka tanken på att komma hem snart.

Kommentera

