Skip to content

Nya ord varje dag

08 januari 2011

Nog är väl livet förunderligt. Jag tittar på min lilla dotter och undrar hur hon egentligen kom till oss – inte längre en pluttig liten bebis utan en nyfiken liten manniska med manga forvantningar pa livet hon har framfor sig. Hon ar snart elva manader gammal och aven fast hon inte sovit tillrackligt under natten så är hon så nyfiken pa morgonen att hon vill upp och titta pa allting, speciellt utanför sovrumsfönstret… Hennes vanligaste ord/uppmaning ar: ”titta!” och sa pekar hon på nåt som hon vill att vi också ska titta på.

Hon verkar ivrig att lara sig ord sa att hon kan prata. Hon forsoker redan saga saker i en mening, som vi tyvarr inte forstar mycket av. Hon har aldrig velat anvanda nappar/tuttar utan leker bara med dem en stund innan de slangs ivag nanstans. Jag hittade igen en igår och hon höll upp den mot mig och tittade pa mig och sa nat som jag tyckte lät som en fråga. ”Det där är en tutte!” sa jag då, och hon repeterade snabbt ”En tutt-e”. Jag blev helt paff och min man med, som sa att hon kommer nog att borja prata valdigt snart!

Hon behover bara lara sig uttala ord som vi forstar… Hon gillar att saga ”tre” och det rullande R-et tar sig valdigt bra, faktiskt! Hon sager inte ”tje” som man skulle kunna forvanta sig av en elvamanadersbebis. Sa vi raknar till fem pa fingrarna och hon forsoker saga efter oss… Hon kopierar nästan allt hon hört mig säga, så att hon hälsar ”hej meisje” eller ”hej kisse” till katten nar hon kommer in.

Jag tycker allt detta är fantastiskt att få vara med om och är så otroligt glad att hon kom till oss, denna lilla fina tös som är vår…  Ja, vad kommer vi inte att få lära oss av henne under alla dessa år som kommer!

4 kommentarer leave one →
  1. mormor permalink
    11 januari 2011 06:22

    Hej mina töser!
    Har varit och köpt ”Min första räknebok” till Rebecka.Så nu är det bara att träna.
    Ja, det händer ju något nytt varje dag.Har hört att om första barnet är frammåt och duktig kommer snart en baby till..jo det är nog sant🙂..Kram (Du Rbecka du kan ju låna ut böckerna till pappa så kan han ju lära sig ett och annat också)
    Jag och Birgit har varit på Ersboda och kollat lite i affärer idag. Trevligt.

  2. Jan-Erik Eriksson permalink
    11 januari 2011 08:26

    Hej Petra, vad trevligt att du skriver på din blogg,vi går in ibland och kollar.Det blir inte så ofta,men plötsligt så händer det.Ja vilka framsteg Rebecka gör,snart börjar hon skolan,tar körkort,och dejtar killar,men då bor ni här…ha det bra,hälsningar från oss.

  3. 12 januari 2011 12:09

    Skoj, för att räkna det gillar hon! Igår så räknade jag på fingrarna igen och sa ”ett… två..” och innan jag hade sagt tre så sa hon det! Hoppas det är sant att det kommer en baby till, det skulle bli så ensamt för Rebecka annars…

  4. 12 januari 2011 12:10

    Ja nu har ni kanske sett att hon ”dejtat” killar redan, på korten från idag!😉 Hennes tremänning är en söt kille, tyvärr visade han inte sitt vackra leende på bilden men ändå! Han var lite nervös att hålla i Rebecka….🙂

Kommentera

