Skip to content

Veg Matidéer

Jag gillar läckert tillagad mat, även fast jag är vegetarian! Vegare blev jag när jag upptäckte att det var ”ovegetarisk” mat som gjorde mig sjuk och orkeslös. Jag planerar att uppdatera med alla matidéer jag faktiskt har, för det är många gånger jag ”botaniserar” i köket och kommer på nåt nytt som jag vill komma ihåg till nån annan gång.
a

carob CAROBSHAKE

Mmm! Mättande & jättegott! Jag har valt ingredienser som är naturligt basbildande och hjälper kroppen till rätt ph-värde, utifrån denna typ av matlistor. Allting bör finnas på hälsokosten.

  • Osötad naturell mandelmjölk eller sojamjölk*
  • 1 mogen banan som skivats och lagts i frysen 5-10 min
  • ett par skedar Carobpulver
  • ett par skedar Sojalecitinpulver
  • några teskedar Steviapulver**

Mixa och använd så mycket mandel/sojamjölk du vill för önskad konsistens. Sojalecitin är extremt basbildande och det förtjockar även shaken, så man kan ta mer för krämigare konsistens. a

*Sojamjölk finns på vissa listor som ”lågt alkaliskt” och på andra som syrabildande och det är otydligt om de enbart utgår från osötade sojadrycker eller ej. Ligger alltså i gränsen! Osötad MANDELmjölk är mer basbildande. Mixa bara ner ½ dl mandlar i kallt vatten så fås mandelmjölk (sila eventuellt).

**Stevia är ett naturligt sött bladpulver som är basbildande. Vanligt socker och alla sorters konstgjorda socker är extremt syrabildande – inte bra med andra ord. Det verkar som enklaste sättet att få tag på Stevia i Sverige är att beställa online – kolla stevia.se!

a

lilltomaten

a

quorngryta1 Petras QUORNGRYTA

Lättlagad vegetarisk rätt som alla älskar, oavsett preferenser! (Gluten & laktosfritt)

För ca 6-8 personer
2-3 burkar kokosmjölk
2 påsar Quorn bitar
1 och ½ liter frysta blandade wokgrönsaker (ev. med svamp)
Indisk curryblandning (pulver)
salt

Koka upp kokosmjölken, blanda ner curry, Quorn och grönsaker. Salta efter behov. Jag steker inte Quorn-bitarna utan låter dem koka med som de är så får de karaktär av mör kyckling. OBS, Quorn ska inte koka för länge, då tappar den spänsten, detsamma med grönsakerna.

Testa gärna att blanda i banan och jordnötter på slutet, i stil med “Flygande Jacob”.

Servera med Basmati-ris.

lilltomaten
a

Snabb och god maträtt för två..

Ångkoka färsk broccoli, blomkål, morot medan du steker färsk svamp + lök + vitlök. Släng på Örtsalt på bägge och blanda ihop. Smasken och väldigt smakrikt!

Jag hittade på det enklaste, snabbaste, billigaste (behövde inte köpa utrustning) för att ångkoka grönsaker. Man lägger grönsakerna i en sockerkaksform med hål, fyller en kastrull med vatten, lägger på kastrullocket och låter vattnet koka upp på spisen! Min simpla ångkokareDet tar inte lång stund förrän grönsakerna är klara! Ibland kokar jag samtidigt potatis i vattnet… Testa!!

a

a

lilltomaten2a

Enkelt Middagstips: Veggie Brats med Bocaburger och Yams

Dom här vegetariska korvarna hittade jag i ett 4-pack på hälskosten. Det var bland de godaste jag smakat! Yves Veggie Brats – Zesty Italian. Bilden länkar till deras hemsida.

Veggiebrats

Yves Veggie Brats - ZESTY ITALIAN

Boca Burgers

Den i staterna välbekanta vegetariska Boca Burgaren

Och här är bilden på min maträtt i kombination av de båda plus Yams, som kokar lite snabbare än potatis, plus tunt skuren rödkål… Jag älskar CurryKetchup från Tyskland, så det tillsammans med holländsk majonnäs har ringlats över bratwursten. Man känner inte att man är vegetarian när man mumsar på detta!!gomiddag

a

Titta gärna in snart igen… Jag kommer att fortsätta lägga upp mina vegetariska matidéer allteftersom de dyker upp på matbordet! Slurp!😉

4 kommentarer leave one →
  1. 11 maj 2009 11:40

    Åh, vad kul med lite tips!! Vill så gärna äta bättre och då naturligtvis mer vegetariskt:) Men har urdålig fantsi. VET helt enkelt inte hur/vad jag ska göra?? jag försöker ju att inte äta vetemjöl, alltså köper jag specialbröd, för jag är världens smörgåsmänniska, känns som jag inte kan klara mig utan smörgåsar… men så blir det oftast skinksmörgåsar, o jag vill gärna lägga av med det. (äter heller inte ost, väldigt slembildande för mig…) har du några tips på bra pålägg?? Eller lunchmat?? Vad äter DU till lunch??
    Hoppas på fler tips. More, more, more!!
    PS. vi grillade ju korv igår… och plötsligt idag fick jag den där känslan av att det är ju inget bra… men har inte tänkt på att det finns vegetariska alternativ!! Måste prova de här korvarna du rekommenderar!! Vet ju inte hur det går hem hos barnen, men det är klart värt ett försök… och burgaren med…din tallrik ser jättegod ut!!

  2. 11 maj 2009 11:41

    Frukostidéer????

  3. 12 maj 2009 16:18

    Jag kan tyvärr inte äta yoghurt, kefir, filmjölk eller ost… hur trist som helst! Eller, klart jag kan, men det är väldigt slembildande för mig, o bildar som en klump i halsen… mår helt enkelt bättre om jag avstår… men även där slarvar jag ibland, förstås, precis som med mjölet…
    Verkar helt klart som vissa människors system är känsligare än andras??

  4. 12 maj 2009 20:20

    Ja, det tror jag helt visst, att vissas system är känsligare! Jag har blodgrupp A och den verkar ju helt klart känsligare! Det rekommenderas t.o.m. att A-typen ska äta vegetariskt! OCh det gör jag ju, annars mår jag… annars vet jag inte om jag skulle sitta här??? Utan vara sängliggandes i värk!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: