Hoppa till innehåll

Nu brinner det igen!

15 november 2008

De nya bränderna i San Fernando Valley började vid 22.30 tiden igår (-9 h från Sverige) och vi kände lite brandrök igårkväll men det var svagt och jag kunde inte se någon eld härifrån så jag oroade mig inte. Vi vaknade vid fyratiden av stark brandrök, så vi stängde direkt badrumsfönstret, det enda vi hade öppet. Men trots att fönstret bara stått öppet i några timmar såg badkaret ut som ett jätteaskfat imorse…

Folket i the valley har ombetts att inte använda onödig el (tvättmaskin, diskmaskin, luftkonditionering etc).  Hmm, jag använder bara datorn och tv:n... Jag följde nyss med maken ut till hans lastbil (som jag gör ibland) och det flyger flagor i luften – vi är verkligen mitt i askan. Luften inomhus är inte att hurra för heller.

Hörde just på nyheterna att branden har spritt sig till samma plats där det brann för ett par veckor sedan. Hur är det möjligt, allt är ju redan bortbränt där… Vinden ligger inte i riktning söderut så det brukar inte blåsa åt vårt håll, lyckligtvis, utan mest uppe i bergen. Dock har tiotusentals blivit evakuerade inte långt härifrån och det är många sorgsna meddelanden på tv.

I vilket fall som helst, när maken kommer hem efter sina ärenden så vill jag föreslå att vi lämnar the valley för dagen. Det ska dessutom bli 30 grader varmt… Jag vill bara få andas frisk luft!

Här är bilder från nu på morgonen:

brand-15-nov-2008-pool

Den här synen känner ni igen från i lördags fototriss... Inte lika inbjudande, eller vad?

brand-15-nov-2008-poolen

Vem vill bada här nu??

brand-15-nov-fran-balkongen

Himlen grå och mörk av aska klockan halv åtta på morgonen

brand-15-nov-2008-brandrok-fran-balkongen

Utsikt mot nordost från balkongen... Det brinner i grannstaden där borta.

brand-15-nov-2008-footprints

Efter jag fotat morgonhimlen upptäckte jag mina fotavtryck i den annars ljusrosa mattan...

badkaret-ser-ut-som-ett-askfat

Det just renskurade badkaret blev omvandlat till askfat inatt! Tänk att detta har blåst in till hela vår lägenhet...allt stannade ju inte i badkaret...

Ja

3 kommentarer leave one →
  1. Kin@ permalink
    15 november 2008 12:15

    Men fy så otäckt…
    Att det är så nära…
    Tag hand om er – ni finns i mina tankar!

    Kin@

    Tack Kin@. Jag tänkte nämna att direkt jag skrev inlägget så gick strömmen och det blev alldeles, alldeles tysssssst… i en halvtimme. Min kompis tvärsöver gatan ringde, hon tyckte det var jätteläskigt… Ja, inget funkar ju, kylen, tv:n, internet, allting dör ju av för allihopa. Det kan nog hända igen under dagen. Dom varnade för strömavbrott i TV-nyheterna, som sänder oavbrutet om branden i flera kanaler.

    Gilla

  2. 15 november 2008 14:37

    Se till att sticka iväg om branden kommer för nära!! Sköt om er!! Kramen

    Gilla

  3. Ulla-Märta permalink
    16 november 2008 01:02

    Hej! JA, man blir bara orolig när man ser och hör om dessa bränder..Vet du att vi har inte sådana bekymmer här i Umeå. Här ligger ett vitt täcke av nysnö..så vi tänker ta oss en promenad..Det kanske vore läge att ni måste ta på er munskydd när ni går ut Undrar vad ni inandas för skadliga ämnen då det ser ut sådär där ni bor. Kram

    Gilla

Lämna en kommentar